جمعه ۷ آذر ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۰
«تکاوران نیروی دریایی در خرمشهر» از 34 روز مقاومت می‌گوید

کتاب «تکاوران نیروی دریایی در خرمشهر» که خاطرات تاریخ شفاهی ناخدا هوشنگ صمدی، فرمانده گردان تکاوران در خرمشهر را در بر دارد، از انتشارات سوره مهر روانه بازار نشر شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) سیدقاسم یاحسینی در کتاب «تکاوران نیروی دریایی  در خرمشهر» به خاطرات ناخدا هوشنگ صمدی، فرمانده گردان تکاوران در خرمشهر می‌پردازد.

وی در مقدمه کتاب پس از شرح دلیل علاقه‌مندی خود به نگارش خاطرات تاریخ شفاهی هوشنگ صمدی، درباره وی می‌نویسد: «ناخدا هوشنگ صمدی یکی از قهرمانان ملی ارتش جمهوری اسلامی در دوران مقاومت 34 روزه خرمشهر است؛ افسری شجاع، دلیر، با کفایت و بسیار ایران دوست که به فرماندهی او، تکاوران، نیرو‌های مردمی و سپاه پاسداران با ایثار خون و جان خود موفق شدند ارتش تا بُن دندان مسلح عراق را هفته‌ها در خرمشهر زمین‌گیر کنند و ضربات و تلفات سنگینی بر تجهیزات و نفرات متجاوزان به آب و خاک ایران‌زمین وارد کنند.»

روایت خاطرات تاریخ شفاهی ناخدا صمدی در «تکاوران نیروی دریایی  در خرمشهر»  به صورت اول شخص بیان شده است و کتاب در نخستین‌فصل به شرح مختصری از دوران کودکی تا گرفتن مدرک دیپلم می‌پردازد. در ادامه کتاب، چگونگی ورود وی به ارتش، گذراندن دوران دانشکده افسری، ازدواج، آموزش تکاوری در انگلستان، انقلاب اسلامی، جنگ تحمیلی و رخداد‌های دفاع 34 روزه از خرمشهر پرداخته است. بیشترین حجم مطالب کتاب را نحوه مقاومت ناخدا صمدی، هم‌رزمانش و مردم مبارز شهر شامل می‌شود.

در صفحه 241 کتاب می‌خوانیم: «اصلا چه کسی فرمان عقب‌نشینی و تخلیه خرمشهر را در روز سوم مهر‌ماه 1359 صادر کرد؟ در برخی از کتاب‌های تاریخی و حتی خاطراتی که برادران و خواهران منتشر کرده‌اند، مرا (ناخدا هوشنگ صمدی) مسئول اصلی تخلیه خرمشهر قلمداد کرده‌اند. حتی برخی از دست‌اندر‌کاران ماجرا گفته‌اند که صمدی سرخود دستور عقب‌نشینی را صادر کرده است! سوال من این است که مگر در آن تاریخ چه سمتی در فرماندهی جنگ داشتم که می‌توانستم چنین فرمان خطیر و پر مسئولیتی را صادر کنم؟ من و تکاوران تحت امرم با نظارت ستاد عملیات جنوب مستقر در آبادان می‌جنگیدیم و مجری فرامین و دستورات آنجا بودیم و سرخود هیچ اقدامی نمی‌توانستیم بکنیم. اگر خود‌سرانه عمل می‌کردم، پس از عقب‌نشینی حتما باید مرا دستگیر و محاکمه صحرایی می کردند و به جوخه اعدام می‌سپردند. در حالی که ارتقای پست من در منطقه دوم نیروی دریایی ثابت می‌کند که من سر خود عمل نکرده‌ام و تابع دستورات مقامات بالاتر از خودم بوده‌ام. یکی از مصیبت‌های من پس از دریافت فرمان تخلیه خرمشهر و عقب‌نشینی به ساحل شرقی، قانع کردن تکاوران و افسران و پاسدارانی بود که در کنار خودم در شهر مشغول مقاومت بودند...»

«تکاوران نیروی دریایی در خرمشهر» را تصاویر و اسنادی از مقاومت تکاوران در خرمشهر به پایان می‌برد. این کتاب را انتشارات سوره مهر با شمارگان دو‌هزار و 500 نسخه، قطع رقعی، 299 صفحه و به بهای 109‌هزار ریال روانه بازار نشر کرده است.

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها