سه‌شنبه ۴ آذر ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۴
لالایی‌های امیرکبیر برای کودکانی که هنوز نخوابیده‌اند

مجموعه پنج جلدی «لالایی‌ها» و کتاب «کی هنوز نخوابیده»‌ از سوی انتشارات امیرکبیر (کتاب‌های شکوفه) منتشر شده‌اند از جمله آثاری هستند که می‌توانند در زمینه شناخت هرچه بیشتر عناصر زیبایی شناسی این بخش از ادبیات عامیانه مفید واقع شوند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) مجموعه پنج جلدی «لالایی‌ها» حاوی ترانه‎‌هایی زیبا در هر جلد است که کودکان با شنیدن آنها سرگرم می‌شوند و با آرامش به خواب می‌روند.
 
«لالا کن لولو، لولو کوچولو» سروده مصطفی رحماندوست با تصویرگری سیدحسن موسوی؛ «تموم دنیا لالا» سروده شکوه قاسم‌نیا با تصویرگری امیر علایی، «لالالا ابر پاره» سروده اسدالله شعبانی با تصویرگری نغمه صالحی؛ «عروسک جان لالا کن» سروده جعفر ابراهیمی(شاهد) با تصویرگری مریم حسن‌نژاد و «لالا گلدون، لالا ماهی» سروده افسانه شعبان‌نژاد با تصویرگری حسن عامه‌کن عنوان‌های جلدهای مختلف این مجموعه است.
 
بهره گرفتن از دنیای تخیلی مربوط به حیوانات، موضوعات و اشیای مورد علاقه کودکان و ارتباط دادن آنها با فضای ذهنی مربوطه در قالب شعر و ترانه، از جمله مباحثی است که سبب می‌شود کودک بتواند با مضامین این لالایی‌ها ارتباط برقرار کند. این نوع سرودن همچنین سبب رشد و تقویت قدرت تخیل و خلاقیت در کودکان نیز می‌شود.
 
در بخشی از «لالا کن لولو، لولو کوچولو» سروده مصطفی رحماندوست می‌خوانیم:
«لالالا، لالا
آقای ماشین
وقت خوابته
یه گوشه بشین
ماشین بابا نمی‌ده ویراژ
رفته خوابیده
گوشه گاراژ
تو هم ماشینی
لالا کن، لالا
ببین خوابیده ماشین بابا»
 
در بخشی از «لالالا ابر پاره» سروده اسدالله شعبانی نیز می‌خوانیم:
«لالالا ابر پاره
ماه اومد و ستاره
ستاره دونه دونه
رو پشت بوم خونه
هرکی آروم بخوابه
عزیز و مهربونه
لالالا ابر پاره
ماه اومه و ستاره
ستاره ریزه ریزه روی زمین می‌ریزه
هرکی آروم بخوابه پیش مامان عزیزه»
 
انتشارات امیرکبیر(کتاب‌های شکوفه) مجموعه پنج جلدی «لالایی‌ها» را در قالب 15 صفحه با شمارگان دوهزار نسخه و بهای 25 هزار ریال برای هرجلد منتشر کرده است.
 

 داستان هایی برای کودکانی که هنوز نخوابیده‌اند

کتاب «کی هنوز نخوابیده؟» نوشته اورسل شفلر شامل مجموعه داستان‌های کوتاه آلمانی و تخیلی است که فاطمه خونساری آنرا برای کودکان گروه سنی «ب و ج» ترجمه کرده است.

در قصه‌های کودکانه آلمانی، موجود کوتوله‌ای وجود دارد که روی چشم و صورت بچه‌ها شن رویایی می‌پاشد تا آنها بتوانند بخوابند. نام این کوتوله، مرد شنی یا کوتوله شنی است. او بسیار محبوب بچه‌هاست و بچه‌ها داستان‌های او را خیلی دوست دارند.
 
این کتاب شامل 26 داستان است که بوسیله مرد شنی یا کوتوله شنی روایت می‌شود. درهر داستان کوتوله شنی به جایی می‌رود و با کسی ملاقات می‌کند و در آنجا داستانی را تعریف می‌کند. این داستان‌ها تخیلی است و می‌تواند در پرورش قدرت تخیل و خلاقیت کودکان بسیار موثر باشد.
 
خواندن این کتاب می‌تواند بهترین روش برای سرگرم‌کردن کودکان و یا خواباندن آنها باشد. عناوین برخی از این داستان‌ها عبارتند از «کرم ابریشم جهانگرد»، «اتوبوس مادربزرگ»، «مرغابی فراموشکار»، «تام ببری و گربه نره سیاه»، «کفش ورزشی عالی»، «باران‌ساز شهر سالامانکا»، «کوگل بلیتز پرستار بچه می‌شود»، «روح رنجیده قلعه»، «روح در خانه کنتس ویگلمور»، «سلطان پیتزا» و «بومب و گربه‌های تی‌تی‌سی».
 
در بخشی از «باران‌ساز شهر سالامانکا» می‌خوانیم: «پدرو دستگاهی لازم داشت تا با آن ابرها را پایین بکشد. او به کارگاه اختراع خود در برج رفت و سیزده موتور جاروبرقی را با یک شیلنگ آتش نشانی سرهم کرد و یک مکنده بزرگ ابرهای باران ساز ساخت. او با وسیله جدیدش از برج یک کلیسای بزرگ بالا رفت و با آن راحت، ابرهای تیره را از آسمان مکید. عملیات موفقیت آمیز بود! آب باران قطره قطره از درون شیلنگ بلند به خیابان ریخت...»
 
انتشارات امیرکبیر(کتاب‌های شکوفه)، کتاب «کی هنوز نخوابیده؟» را در قالب 152 صفحه مصور با شمارگان دو هزار نسخه و بهای 120 هزار ریال منتشر کرده است.
 
 
 
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها