یکشنبه ۴ آبان ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۴
نگاه فلسفی به کیارستمی و آرنولد

کتاب «عدالت، عشق، زیبایی» اثر ژان لوک نانسی، فیلسوف در قید حیات فرانسوی و مفسر سینمای عباس کیارستمی، با ترجمه‌ افشین حفیظی از سوی نشر مرکز منتشر شد. این کتاب شامل متن سه سخنرانی نانسی در موضوعات زیبایی، عدالت و عشق است.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)ـ محمد آسیابانی: کتاب «عدالت، عشق، زیبایی» ژان لوک نانسی، فیلسوف در قید حیات فرانسوی با ترجمه افشین حفیظی از سوی نشر مرکز منتشر شد. این کتاب شامل مجموعه سه سخنرانی در موضوع کلی زیبایی‌شناسی است که نانسی برای کودکان 10 تا 14 سال ایراد کرده است. نانسی را در ایران بیشتر به دلیل تفاسیر و تحلیل‌هایش بر سینمای عباس کیارستمی می‌شناسند. 

بخش افتتاحیه این کتاب یادداشت مفصل مترجم در شرح و بررسی منظومه فکری ژان لوک نانسی و معرفی کتاب‌های منتشر شده اوست. افشین حفیظی این کتاب را از روی برگردان انگلیسی آن به فارسی ترجمه کرده است. مترجم این کتاب به زبان انگلیسی، سارا کلیفت است.

نانسی در این کتاب درباره موضوعات گوناگون و در عین حال ناهمگونی بحث کرده است. از افلاطون تا آرنولد شوارتزنگر، بازیگر مشهور هالیوودی و فرماندار سابق ایالت کالیفرنیای آمریکا، از ایمانوئل کانت تا «میکل‌آنجلو مریسی دا کاراواجو» نقاش ایتالیایی اواخر قرن 16 و اوایل قرن 17 و چهرهٔ شاخص سبک باروک در هنرهای تجسمی و همچنین از رولان بارت، فیلسوف و منتقد هنری قرن 20 فرانسه، تا هری پاتر، در این کتاب سخن به میان می‌آید. 

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این کتاب در مطرح کردن همین عمل نانسی، یعنی سخنرانی در موضوعات زیبایی‌شناسی و عدالت به زبان ساده و روان برای کودکان و نوجوانان است. در این کتاب مخاطب با فیلسوفی مواجه می‌شود که در مورد موضوعاتی مهم و اساسی، یعنی عشق، عدالت و زیبایی، برای نوجوانان سخن گفته و در ادامه به پرسش‌های آنان پاسخ می‌دهد و ذهن آنها را در سطح خودشان به اندیشیدن مشغول می‌کند. سادگی و روانی متن در ترجمه اثر نیز لحاظ شده است؛ نکته ای که می تواند مورد توجه فیلسوفان ایرانی نیز قرار گیرد.

این اثر با طراحی جلد ابراهیم حقیقی، با شمارگان هزار و 800 نسخه، 80 صفحه و قیمت پنج هزار و 800 تومان از سوی نشر مرکز روانه کتابفروشی‌ها شده است. 

ژان‌ لوک نانسی سال 1940 در فرانسه متولد شد. این اندیشمند اکنون استاد دانشگاه استراسبورگ فرانسه است و در مراکزی همچون مدرسه عالی اروپا نیز تدریس می‌کند. او در سال 1973 مدرک دکترای خود را زیر نظر پل ریکور، فیلسوف فرانسوی مدرس دانشگاه استراسبورگ گرفت. عنوان پایان‌نامه او «تجربه آزادی» بود که در سال 1983 در فرانسه منتشر شد. 

نانسی با بهره گرفتن از منظومه فکری و فلسفه اندیشمندانی چون مارتین هایدگر، ژاک دریدا و ژرژ باتای به تألیف آثار و سخنرانی‌های متعدد پرداخت و کتاب‌هایی درباره هایدگر، کانت، هگل و دکارت نوشت. 

از میان آثار نانسی، پیشتر تنها کتاب «حقیقت دموکراسی» با ترجمه پویا ایمانی منتشر شده بود. همچنین مقاله‌ای از این اندیشمند نیز در کتاب مجموعه مقالات «بازگشت نیچه» نیز منتشر شده است. این کتاب شهریور گذشته (1393) از سوی انتشارات رخ‌دادنو به کتابفروشی‌ها آمد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها