شنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۰
برای آنها که می خواهند مادر شوند/ 10 رمان برتر جهان درباره تجربه مادرشدن

«بتان رابرتز» نویسنده رمان «جزیره مادر» 10 رمان برتر جهان را که تجربه مادر شدن را به‌خوبی به تصویر کشیده‌اند، معرفی کرده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از گاردین، بتان رابرترز / Bethan Robertsمعتقد است دوران بارداری، زایمان و نخستین تجربه‌های پدر و مادر شدن سرشار از فرصت‌های روایی توأم بااحساس شادی، کشمکش و دردهم ازلحاظ روحی و هم جسمی است، ولی بااین‌وجود به‌ندرت اتفاق می‌افتد این موضوعات درون‌مایه داستانی را به خود اختصاص دهند.

او می‌گوید: هنگامی‌که من باردار بودم از خود می‌پرسیدم قهرمانان داستان‌هایی که خوانده‌ام کجا هستند تا در مورد تجربه مادر شدنم بگویند؟ کتاب‌های غیرداستانی بسیاری وجود دارند که من را راهنمایی کنند ولی رمان‌هایی که دراین‌باره با من سخن بگویند کجا بودند؟

و به‌این‌ترتیب اقدام به نوشتن رمان خود درباره این موضوعات کردم. برای نوشتن چنین رمانی اغلب به این 10 رمان که جزو استثنائات باارزش در این حوزه هستند، فکر می‌کردم:

1. شب‌بیداری نوشته سارا ماس / Night Waking by Sarah Moss
کتاب ماس اساساً رمانی کامل درباره رنج بی‌خوابی‌های شبانه و روزهای خسته‌کننده اما این داستان بسیار سرگرم‌کننده‌تر از آن چیزی است که به نظر می‌رسد. «آنا بنت» قهرمان داستان، صادقانه از داستان بامزه و تأثرانگیز اولین روزهای مادر بودنش می‌گوید. داستان مراقبت از کودکی نوپا در کنار نوشتن یک کتاب کاملاً دقیق توصیف‌شده است.

2. کتاب مقدس مخفی نوشته سباستین بری / The Secret Scripture by Sebastian Barry
توصیف زایمان «روزن مک‌نالتی» در طوفان و در میان تخته‌سنگ‌های جزیره‌ای در کانتی اسیگو، در پایان داستان بسیار دقیق و شاعرانه است.

3. زمین مشترک نوشته اندرو کوان / Common Ground by Andrew Cowan
یک داستان 18 صفحه‌ای که شاید تنها بخشی از رنج زنان را به تصویر کشیده باشد ولی ازآنجاکه توسط یک مرد نوشته‌شده بسیار قابل‌توجه است. داستان اولین روزهای پدر شدن کوان نیز مانند سایر نوشته‌های او سرشار از جزئیات دقیق و به طرز حیرت‌انگیزی زنده و جذاب است.

4. بار سنگین نوشته مارگارت درابل / The Millstone by Margaret Drabble
داستان زنی به نام «روزاموند استیسی» که در دهه 1960 در لندن به‌تنهایی وظایف مادری خود را انجام می‌دهد. درحالی‌که کار او افزایش می‌یابد، ولی از دغدغه‌هایی که امروزه مادران شاغل با آن مواجه‌اند به دور است. تأثیرگذارترین صحنه رمان هنگامی است که روزاموند در اتاق انتظار بیمارستان برای دیدن فرزند بیمارش فریاد می‌زند.

5. دستی که نوشته مگی اوفارل / The Hand That First Held Mine by Maggie O'Farrell
اوفارل در رمان خود داستان دو مادر را درهم‌تنیده است. داستان «لکسیس سینکلر» در دهه 1950 در لندن که برخلاف خواسته خود مادر می‌شود و تلاش می‌کند با جعل شغل خود به‌عنوان خبرنگار مشکلاتش را حل کند و الینا هنرمند معاصری که در تلاش برای کنار آمدن با مشکلات پس از عمل سزارین است.

6. من و مرد چاق نوشته جولی مایرسون / Me and the Fat Man by Julie Myerson
این رمان تصویری منحصربه‌فرد را از دیدگاه شخصیت اصلی داستان از نمایی نزدیک نشان می‌دهد. «من و مرد چاق» داستان آشنایی زنی به نام «امی» با مردی چاق به نام «گری» است. امی یک فرزند دارد که عشق او به فرزندش سرشار از درد و شادی است. او از ازدواج خود ناراضی است و داستان، با آشنایی امی و گری که او هم یک فرزند دارد پیش می‌رود.

7. سرگذشت ندیمه نوشته مارگارت آتوود/ The Handmaid's Tale by Margaret Atwood
این رمان تصویری هولناک از جبر و تمامیت‌خواهی حکومتی در آمریکای سابق را ارائه کرده است. آتوود حکایت زنانی را بیان کرده که به‌حکم زن بودنشان متحمل ظلم می‌شوند و حق بزرگ کردن فرزندان خود را ندارد. «آفرد» شخصیت اصلی داستان يكی از هزاران زنی است كه در حكومت جليد از آن‌ها به‌عنوان وسيله استفاده می‌شود. زنانی كه هويت خود را ازدست‌داده‌اند و از ساده‌ترين حقوق اجتماعی بی‌بهره‌اند. اما با فلاش‌بک‌هایی که به خوشی‌های گذشته آفرد و مادر و خانواده او زده می‌شود، آتوود هر دو جنبه مادر بودن را نشان می‌دهد.

8. محبوب نوشته تونی موریسون /Beloved by Toni Morrison
موریسون در این رمان بسیاری از واقعیات بی‌رحمانه‌ای را که الهام گرفته از تفکرات آتوود است، بازآفرینی می‌کند. محبوب یکی از مهم‌ترین رمان‌های زبان انگلیسی است که عمیقاً به مسئله مادر شدن پرداخته است. شخصیت اصلی داستان، اجازه ندارد برای فرزندش مادری کند و فقط به دو بچه سفیدپوست شیر می‌دهد. این رمان باوجود جهان زشتی که به تصویر می‌کشد، بسیار زیبا و خواندنی است.

9. آنا کارنینا نوشته لئو تولستوی/Anna Karenina by Leo Tolstoy
من این رمان را که مشهورترین رمان اروپایی در مورد روابط نامشروع و اصول اخلاقی است، درحالی‌که باردار بودم خواندم. افکار «دالی» درباره دشواری بارداری و زایمان در این رمان و خاطرات «داریا الکساندرونا» درباره سختی شیر دادن به فرزندانش به‌خوبی توسط تولستوی بیان‌شده‌اند.

10. باید درباره کوین حرف بزنیم نوشته لیونل شرایور / We Need to Talk About Kevin by Lionel Shriver
رمان شرایور شاید پرشورترین کتاب در فهرست من باشد. اما این کتاب نیز بسیار بامزه و درنهایت تأثرانگیز است. ما در این داستان «اوا» را از زمانی که تاجری موفق بوده تا هنگامی‌که به دلیل یک سری چالش‌های تربیتی با پسرش تبدیل به یک مادر ترسناک می‌شود، همراهی می‌کنیم. برخی زنان شرایور را به این دلیل که خود یک مادر نیست، برای نوشتن چنین رمانی سرزنش می‌کنند. اما من شخصاً فکر می‌کنم این‌یکی از جسورانه‌ترین و صادقانه‌ترین رمان‌هایی است که تاکنون درباره تربیت فرزندان دیده‌ام.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها