جمعه ۱۷ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۷:۵۲
«پسران شوک وال‌استریت» و «سرمایه در قرن21» در صدر لیست اولیه جایزه کتاب سال اقتصاد

دو کتاب جنجال‌برانگیز « پسران شوک در وال‌استریت » و « سرمایه در قرن 21»در صدر لیست نامزدهای اولیه کتاب سال اقتصاد فایننشیال تایمز قرار گرفتند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در دهمین دوره کتاب سال اقتصاد که توسط فایننشیال تایمز برگزار می‌شود در لیست 18 اثر راه یافته به این مرحله نام مایکل لوئیس با کتاب «پسران شوک در وال‌استریت» و مایکل پیکتی با کتاب «سرمایه در قرن 21» دیده می‌شود.

کتاب پیکتی درباره افزایش نابرابری در سیستم کاپیتالیسم ابتدا در سال 2013 به زبان فرانسه و سپس امسال به زبان انگلیسی ترجمه شد و انتقادات زیادی را متوجه خود ساخت و درنهایت پیکتی نویسنده کتاب سعی کرد به انتقادات پاسخ مناسب دهد و ناتوانایی‌های سیستم کاپیتالیسم را یادآور شود. «توماس پیکتی» در کتاب «سرمایه در قرن 21» خود می‌گوید سرمایه‌داری نمی‌تواند مشکلات بی عدالتی اجتماعی را حل کند و جامعه‌ای چون امریکا به سوی سراشیبی سقوط پیش می‌رود.

کتاب لوئیس نیز درباره ماجراهای پشت پرده وال‌استریت و رو کردن دست بورس بازان بود که جنجال زیادی را در غرب راه انداخت و معامله گران را دچار واهمه ساخت. این کتاب داستان گروهی از جوانان شاغل در وال‌استریت است که سعی می‌کنند کشف کنند نبض بازار بورس در دست کیست (بانک‌ها) و چگونه می‌توان بر آن‌ها غلبه کرد و شوک بزرگی به بازار وارد کرد.

کتاب دیگری که در لیست 15 اثر راه‌یافته به مرحله اولیه دیده می‌شود کتاب موسوم به «حمله هکری» و داستان هک سیستم تلفنی مقامات غربی –انگلیسی توسط روپرت مردوخ یهودی است که نیک دیویس به‌خوبی ماجرا را شرح داده است.

تحلیل لرد براون از برخی افراد در کتاب کابینه شیشه‌ای نیز در این لیست جای گرفته است.

«عصر دوم ماشین» کتاب مباحثه برانگیز دیگری در این لیست است که نوشته‌شده اریک برینجولفسون و اندرو مک آفی بوده و درباره فناوری‌های نوین بحث می‌کند.

والتر آیزاکسون نیز در «مبدعان» از مردم پشت‌صحنه انقلاب دیجیتال (انتشار در اکتبر)می‌گوید.

«جولیا آنگوین» نیز در کتاب «ملت دراگنت» جنبه‌های سیاه دیتا را مورد کنکاش قرار داده است.

«دیدگاه‌های کارآفرینی و مدیریت در کتاب«خلاقیت» نوشته «اد کاتمول» و مدیریت از درون کمپانی پیکسار نوشته بن هوروویتز (با کتاب چیزهای سخت درباره چیزهای سخت) و توصیه برای ساخت کسب‌وکار موفق از عناوین راه‌یافته به مرحله ابتدایی کتاب سال اقتصاد فایننشیال تایمز است که در کنار کتاب «پسران ویچیتا» نوشته دانیل شولمن که تاریخچه خاندان تاجران کوچ است؛ لیست 2014 را خواندنی کرده است.

علل و عواقب بحران مالی چند سال اخیر غرب، همچنان دل‌مشغولی برخی نویسندگان اقتصادی بوده و کتاب «تکه‌تکه شده» نوشته ایان فریزر درباره اشتباهات در بانک اسکاتلند و کتاب«شکننده با طراحی» نوشته چارلز کالومیریس و استفان هابر که سعی می‌کنند ریشه‌های بحران بانکی را بیایند. عاطف میان و امیر صوفی کتاب «خانه بدهی» را باهدف یافتن علل رکود اقتصادی دنبال کرده‌اند و دیان کویل نیز تاریخ اشتباهات در اندازه‌گیری‌های اقتصادی را در کتابی بانام «GDP» بررسی کرده است.

کتاب گزارش گونه هووارد فرنچ نیز بانام «قاره دوم چین» درباره رشد حضور چین در افریقا و کتاب موسوم به «Boom» نوشته راسل گلد درباره جوانب مثبت و منفی مصرف انرژی در عصر معجزه اقتصادی و بحران‌های محیط‌زیست ناشی از آن، کتاب‌های بعدی در این لیست هستند.

لازم به ذکر است 24 سپتامبر/ 2 مهر 1393 شش اثر به مرحله نهایی خواهند رسید و درنهایت برنده جایزه 30 هزار پوندی یازدهم نوامبر 20 آبان مشخص خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها