شنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۳ - ۰۷:۱۱
من همانگونه خواهم مرد که زیسته‌ام/ نقاشی‌ یک کوبایی که از زندان‌های آمریکا سربرآورد

«صداهایی از زندان: پنج کوبایی» و «من همانگونه خواهم مرد که زیسته‌ام»، جدیدترین عناوین کتاب‌هایی هستند که نشر طلایه پرسو منتشر کرده است. محور این کتاب‌ها به تصویر کشیدن داستان زندگی پنج کوبایی در زندان است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) «صداهایی از زندان: پنج کوبایی» و «من همانگونه خواهم مرد که زیسته‌ام» جدیدترین کتاب‌هایی هستند که نشر طلایه پرسو در ادامه چاپ کتاب‌های خود در این‌باره منتشر کرده است.

در پشت جلد کتاب «صداهایی از زندان: پنج کوبایی» نوشته شده است: «هراردو هرناندز»، «رامون لابانینو»، «آنتونیو گوئررو»، «فرناندو گنرالز» و «رنه گنزالز» را میلیون‌ها نفر در سراسر جهان با کنیه پنج کوبایی می‌شناسند که واشنگتن آن‌ها را بر مبنای جرایم پاپوش‌دوزانه بیش از 15 سال زندانی کرده است. جرمشان چیست؟ جمع‌آوری اطلاعات برای دولت کوبا، راجع به نقشه‌های مرگبار گروه‌های شبه نظامی کوبایی آمریکایی در فلوریدا که ده‌ها سال است با مصونیت در خاک ایالات متحده فعال بوده‌اند. چرا؟ برای جلوگیری از حملات مرگبار آتی در کوبا و همچنین در ایالات متحده. و با افتخار تایید می‌کنند که این گونه عملیات را دوباره تکرار خواهند کرد.
 
صداهایی که در اینجا شنیده می‌شوند برای ما امکان آن را ایجاد می‌کنند تا از نرده‌هایی بگذریم که نه تنها برای محبوس‌ساختن پنج تن به کار رفته‌اند بلکه برای تبدیل آن‌ها به "مجرم" و "قربانی". صداقت انقلابی، قابیلت بهبود سریع بعد از صدمات، انسانیت-و شوخ‌طبعیشان- همواره شفاف‌تر از پیش نمایان می‌شود. از همه مهم‌تر، مشاهده می‌کنیم که چگونه احترام دیگر محبوسان پشت دیوارهای زندان را به سوی خود جلب کرده‌اند. و اینکه چرا همین احترام برانگیزی‌شان به شکل روزافزونی در میان زحمتکشان سراسر ایالات متحده نیز متحقق می‌شود؛ هم آنان که خود چرخ‌های عدالت سرمایه‌داری را مستقیم و دست اول می‌شناسند.» 

«مقدمه»، «دوستی با رنه، زندگی‌ام را دگرگون کرد»، «در زندان روحیه مقاومت فرناندو را دیدم»، «چگونه از چاله خلاص شدیم»، «رامون کسی است که آشنایی با او مایه افتخار است»، «آن‌ها پیشنهاد کردند، اگر خیانت کنی هرچه بخواهی می‌دهیم»، «بدرود، نلسون ماندلا»، «چگونگی شکنجه کامپوس»، «در سیستم زندان ایالات متحده، همین‌که به دادگاه رفته باشی، احترام برانگیز است»، «هرگز به آن ها اجازه نخواهم داد که لذت نابودی خانواده‌مان را بچشد» و «چرا برای پنج تن مبارزه می‌کنیم» عناوین برخی از مقاله‌های این کتاب را تشکیل می‌دهند. 

بخشی از نوشته‌های این کتاب، ثنای زندانیانی است که دوستی با پنج کوبایی در مدتی که هم‌بند بودند، باعث دگردیسی زندگی‌شان شده است. بخشی دیگر، مقالات، اشعار و پیام‌هایی است که این پنج کوبایی خودشان نوشته‌اند. برخی دیگر مصاحبه‌هایی با آن‌هاست که حقایق تجاربشان در زندان را در سراسر جهان پخش می‌کند.

این کتاب، همراه کتاب دیگری منتشر می‌شود که شامل 15 نقاشی نفیس آبرنگ «آنتونیو گوئررو» است، با عنوان «من همانگونه خواهم مرد که زیسته‌ام» و نیز دو مجلد دیگر است؛ یکی «این پنج کوبایی: آن‌ها کیستند؛ چرا علیه‌شان پاپوش‌دوزی شده؛ چرا باید آزاد شوند». دیگری «کوبا و آنگولا: جنگیدن برای آزادی آفریقا و آزادی خودمان». 

چاپ نخست کتاب «صداهایی از زندان: پنج کوبایی» اثر «ارناندس نوردلو» با ترجمه ناصر یکتا، در 104 صفحه، شمارگان یک‌هزار نسخه و بهای چهار هزار و 500 تومان از سوی انتشارات طلایه پرسو چاپ و منتشر شده است.

«من همانگونه خواهم مرد که زیسته‌ام» 

کتاب «من همانگونه خواهم مرد که زیسته‌ام» مجموعه‌ای از 15 نقاشی است که «آنتونیو گوئررو»، یکی از پنچ کوبایی زندانی‌شده در ایالات متحده آمریکا، به مناسبت پانزدهمین سالروز زندانی‌شدنشان کشیده است. این مجموعه نقاشی‌ها تا به حال در کوبا، ایالات متحده و در چند کشور دیگر به نمایش گذاشته شده است. نوشته‌های کتاب به شرح فضایی که نقاشی‌ها در آن خلق شده‌اند، می‌پردازد. 

«آنتونیو گوئررو» نخستین‌بار هنگامی نقاشی و رنگ‌آمیزی را آموخت که در زندان ایالات متحده در فلورنس، در ایالت کلرادو، محبوس بود. همقطاران زندانی‌اش او را راهنمایی کردند و از طریق کتاب‎خواندن مربی خودش شد. 

در توضیح نخستین که گوئررو درباره این نقاشی‌ها می‌دهد، می‌خوانیم: «آرتر، برادر همرزم و همقطار هنری‌ام تاکید داشت که باید سعی کنی که کارت از درون به بیرون باشد، نه اینکه همچنان از بیرون به درون نقاشی کنی. او که عکاس و منتقد هنری است، بعد از آنکه بسیاری از کارهای نقاشی مرا دید و از آن‌ها عکس گرفت، این را به من گفت. 

چندین هفته را صرف آن کردم که کلمات او را پیش خودم تکرار کنم و از آن خود سازم. تا اینکه یک روز در ذهنم تصاویری شروع به شکل گرفتن کردند. ابتدا یک طرح کلی از آن‌ها را ترسیم کردم و بعد آن‌ها را روی کاغذ نقاشی آبرنگ کشیدم و رنگ‌ها به تدریج نما پیدا کردند. همه این تصاویر یک وجه مشترک داشتند. آن‌ها بازگوکننده رفتار ناعادلانه و ستمگرانه‌ای بودند که از روز اول زندانی‌شدنمان با آن‌ها مواجه بودیم. آن‌ها لحظاتی را به تصویر می‌کشیدند که ما طی دوران هفده‌ماهه انزوا در سلول‌های تنبیهی زندان موقت فدرال در شهر میامی -معروف به چاله- تحمل کردیم و از آن جان سالم به در بردیم. بعد از آنکه 15 نقاشی را تمام کردم، تصمیم گرفتم ادامه ندهم. این شماره مقارن است با تعداد سال‌هایی که تا 12 سپتامبر 2013 در اسارت گذرانده‌ایم. 

در زیر، برخی از نقاشی‌های این کتاب را می‌بینیم.

 

 

چاپ نخست کتاب «من همانگونه خواهم مرد که زیسته‌ام: 15 نقاشی آبرنگ از آنتونیو گویررو به مناسبت پانزدهمین سالروز زندانی شدن پنج کوبایی در ایالات متحده» با نوشته‌هایی از آنتونیو گوئررو، هراردو هرناندز و رامون لابانینو با ترجمه ناصر یکتا در 35 صفحه، شمارگان یک هزار نسخه و بهای هفت هزار تومان از سوی انتشارات طلایه پرسو چاپ و منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها