چهارشنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۱
پزشک مبتلا به اختلال وسواس فکری این کتاب را نوشته است

لحظات زندگی ایان ویلیامز، به عنوان یک دانشجوی پزشکی با وسواس و رفتارهای وسواس گونه عجین شده بود. اما سالها پیش وی شجاعت کمک گرفتن از یک متخصص را پیدا کرد. حالا، رمان گرافیکی که به دست او خلق شده پنجره ای است گشوده به سمت دنیای پرشکنجه مخفیانه ایان .

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از ایندپندنت

مرد جوانی به من گفت با مشکل خروج از خانه مواجه است. هر زمان که خانه را ترک می‌کند نگرانی‌ها و ترس‌ها آغاز می‌شود و هرلحظه فکر می‌کند قرار است اتفاق ناراحت کننده‌ای برای خانواده‌اش رخ دهد. به علاوه او فکر می‌کندکه اگر هنگام بستن در خانه ماشینی از خیابان عبور کند که در پلاکش شماره 4، 6 یا 9 دارد قطعاً یک فاجعه به وقوع خواهد پیوست. جالب آنکه او در کنار یک خیابان شلوغ زندگی می‌کند و بنابراین هنگام بستن در باید پلاک‌های زیادی را چک کند!
حالا اگر یک ماشین بخت برگشته با این شماره در پلاک از جلو چشمان او عبور کند، باید به خانه بازگشته و مراسم محافظت را اجرا نماید. برنامه معمولاً از این قرار است که باید دوبار از آستانه در عبور کند و این عمل را بارها تکرار نماید. چون چارچوب در، مدخل ورود بدبختی و شر به خانه است!

مرد جوان در جلسه اول به من هم اعتماد نمی‌کرد: درواقع خودش می‌دانست تا چه حد دیوانه است و از قرار گرفتن زیر چتر قانون بهداشت روان وحشت داشت. پس از انجام یک سری مشاوره درباره بیماری‌های جزئی بالاخره تصمیم گرفت تا دغدغه‌های عجیب و غریبش را با من درمیان بگذارد البته باز هم از پاسخ دادن به سؤالات من برای انجام تحقیقات بیشتر طفره می‌رفت؛ اما سرانجام راضی شد به من اعتماد کند. شیوه افشای حقایقی که او در پیش گرفت بود، ظن من را درباره اینکه وی مبتلا به اختلال وسواس فکری (OCD) است تقویت کرد.

بنابراین برای تأیید حدس اولیه‌ام سؤالات بیشتری از او پرسیدم و سپس این آگاهی نوید بخش را به او دادم که: بیماری‌اش به راحتی با روان درمانی و دارو قابل معالجه است. احساس راحتی و رهایی او هرگز از خاطرم نمی‌رود. از او پرسیدم که آیا تاکنون فکر صدمه زدن به خود، به مغزش خطور کرده است؟ پاسخ داد: معمولاً به شکل یک آرزوی گذرا برای رها شدن از این عذاب روانی، بله حتی این فکر هم به ذهنش خطور کرده است.

مرد جوان از اینکه می‌دید من می‌دانم در ذهنش چه می‌گذرد تعجب کرد؛ و من انگیزه و میل زیادی داشتم برای اینکه به او بگویم دقیقاً میدانم در ذهنش چه می‌گذرد اما با خودم مقاومت کرد. به عنوان یک مرد جوان، معمولاً به ندرت تجربیاتم را با کسی درمیان می‌گذاشتم، حتی با همکاران پزشکم. در واقع پیش از آنکه صدایم را از طریق یک رسانه مصور به گوش همگان برسانم و راهی برای بیان مبارزاتم با بیماری روانی که به آن مبتلا بودم بیام، هرگز از این ماجرا با کسی سخن نگفته بودم.

به یاد می‌آوردم روزی در دانشکده پزشکی، بچه‌ها دور هم جمع شده و درباره برخی از دانشجویان هم ورودی‌شان می‌گفتند که مبتلا به جنون آنی گشته بودند.. آن‌ها از دختری صحبت کردند که پس از اینکه در لباس خواب و سرگردان به خاطر جنگیری بی مطالعه توسط گروهی از دانشجویان مسیحی در اطراف شهر پیدا شده بود، گوشه گیری اختیار کرد، یا دختری که از نخوردن بیمارگونه به یک اسکلت متحرک تبدیل شده بود و پسری که دچار حالات مالیخولیایی مزمن بود. من سکوت کردم و همراه با سایرین خندیدم. در آن لحظه می‌دانستم که سال‌ها بعد دانشجویانی دیگر از جنون من صحبت خواهند کرد که هرلحظه سعی در مخفی کردن آن داشتم.

مراسم قبل از خواب یک پسربچه معمولی پس از رسیدن به سن بلوغ به یک مراسم تشریفاتی پیچیده برای محافظت از کسانی که دوست داشتم آن‌ها را از شر شیطان حفظ کنم، تبدیل شده بود. افکار وسواس گونه بیماران مبتلا به وسواس فکری عملی (OCD)، اغلب بازتاب دهنده هراس اخلاقی از هم زمانی‌های عجیب است.

خشم انباشته شده از کارآفرینان هنجاری (کارآفرینان اخلاقی، یک فرد،گروه یا سازمان رسمی است که به دنبال تأثیر گذاری بر گروهی هستند که آن گروه به دنبال تأثیر گذاری بر یک گروه خاص برای اتخاذ یا حفظ یک هنجار است، کار اصلی این افراد برچسب زدن به رفتار خاصی در زندگی اجتماعی است.) در آن روزهای پیشا اینترنتی با گذشت زمان و استفاده از فناوری‌های نوین، اسناف فیلم (اسناف فیلم، فیلمی است که قتل واقعی فرد یا افرادی را بدون هیچ منظور فرهنگی خاصی، فقط برای کسب درآمد و یا جنبه‌های سرگرمی به تصویر می‌کشد) معنای ناخودآگاه وارونه شده در پس متن آهنگ‌ها و سوء استفاده از برخی آیین‌های شیطان پرستان؛ بسیار بی اساس و بی بنیاد جلوه می‌کند. اما در دهه 1980 همه این‌ها باعث اضطراب بیشتر من می‌شد و مرا متقاعد می‌کرد که نقش‌های رنگارنگ روزمره حجابی است نازک بر جهان سراسر پنهان، تیره و واقعی.

دکتر ایان ویلیامز نویسنده کتاب The Bad Doctor
من هرگز در مدرسه مذهبی تربیت نشده بودم، و به موضوعات شیطانی و قطعات پاور کورد (پاور کورد در موسیقی به آکوردی گفته می‌شود که که تنها شامل نت ربشه آکورد و نت پنجم باشد و بیشتر در سبک راک و گیتار الکتریک مورد استفاده قرار می‌گیرد)، گروه‌های موسیقی متالی مثل بلک سبت (Black Sabbath)، بسیار علاقمند بودم. اما مجموعه ای از حوادث – ازجمله سکته مغزی مادربزرگم وقتی در یک کنسرت راک بودم – اضطراب شناور وجودم را شعله‌ورتر ساخت و سبب شد احساس کنم موجودی شوم هستم و دچار فوبیای نمادهای مورد استفاده گروه‌های موسیقی متال شده بودم.

ترس آسیب رساندن سهوی به عزیزانم هنگام تمرد از فرمان‌های کیهانی در سراسر دوران نوجوانی من شدت بیشتری گرفت. در هفده سالگی به مدرسه پزشکی رفتم و هر چه در توانم بود برای مخفی کردن این بیماری انجام دادم. در ابتدای ورود به محیط جدید، به دور از محرک‌های قدیمی، تأثیر خوبی روی من گذاشت اما مهمانی‌های شبانه مکرر، برای بیماری من مناسب نبود و آن اضطراب‌ها بار دیگر بازگشت. مثلاً اگر کسی را با تی شرت هوی متال (heavy metal) می‌دیدم یا با موهای مدل گات سیاه، یا با سر تراشیده و ریش بزی (نماد جادوگران) احساس می‌کردم به لحاظ معنوی آلوده شده‌ام و منتظر بودم بار دیگر اتفاق بدی در زندگی‌ام رخ دهد.

افکار مزاحم مرا اسیر خود کرده بود و شهر برایم نقشه یک جغرافیای روانی داشت که بسیاری از مناطق آن تابو بودند. ذهن من در همه جا، از نمای ساختمان‌ها گرفته تا فرش‌ها، پارچه‌ها و درها، نمادهای شیطانی می‌دید. من متأثر از این رنج مداوم، همه جا به دنبال کمک می‌گشتم. کاملاً متوجه بودم که از یک مشکل جدی روانی رنج می‌برم اما فکر می‌کردم اگر به دیدن روانپزشک بروم قطعاً رازم میان دوستان هم سن و سالم آشکار خواهد شد. بیماران جاسوس پزشکان همکارم احتمالاً با خوشحالی و شعف، جریان بیماری من را به آن‌ها گزارش می‌دادند.

پس از اتمام تحصیلات و اخذ مدرک پزشکی، به روستایی کوچک در شمال ویلز (در انگلیس) که محرک‌های کمتری داشت، پناه بردم و پزشک عمومی آن روستا شدم. روز به روز حالم بهتر می‌شد، مصرف الکل را کاهش دادم و تلاش کردم تا ذهنم را بر روی آدرنالین ترشح شده حین ورزش متمرکز کنم. اما بیماری گذشته من اینبار به شکل وسواس و ترس احمقانه از کوهنوردی و صخره نوری شد که عواقب سطح بالای اندروفین خونم بود.

مشکل ذهنی من، هنگامی رو به بهبود رفت که عاشق زنی شدم که از قضا به سبک متال علاقمند بود. بنابراین دوباره موسیقی‌های متال را با صدای بلند گوش می‌دادم و بار دیگر همه آلبوم‌هایی که قبلاً از گوش سپردن به آن‌ها وحشت داشتم، تهیه کردم. آن زمان واقعاً از اینکه بدون کمک یک متخصص توانسته بودم بر بیماری وسواس فکری خود غلبه کنم احساس غرور می‌کردم اما همین حس رهایافتگی از عذاب چندین ساله باز هم سبب بی قراری و نارضایتی در من شد که مرا به سمت تجربه ماجراجویهای جدید می‌کشاند. و در نهایت بازهم دوره‌های دلتنگی و افسردگی نوجوانی عود کرد و اینبار شرایط به حدی وخیم بود که مرا به سمت کمک گرفتن از متخصص اعصاب و روان کشاند.

حالا 20 سال از آن روزها گذشته، و من حالا کتابی نوشته و نقاشی‌هایش را طراحی کرده‌ام که روایتگر داستان یک پزشک شاکی است که مشغول درمان یک بیمار مبتلا به OCD است و تصور می‌کند می‌تواند به اوکمک کند چرا که دقیقاً می‌داند او از چه حسی رنج می‌برد. گرچه این کتاب یک اثر داستانی است اما من از این تعجب می‌کنم که باوجود غیبت طولانی ترس‌ها و اضطراب‌های بیمارگونه، بیماری وسواس فکری هم من هنوز کاملاً از بین نرفته بود بلکه به چیزی زیرکانه‌تر تبدیل شده و در موضوعات دیگر شکل گرفته بود.

شک و تردیدهایی درباره انتخاب‌های زندگی، شغلم و روابطم جایگزین ترس‌هایم درباره نیروهای خارجی بدخواه شده بود. پس از آن درمان‌ها دیگر اینطور فکر نمی‌کردم که همه مشکلات زندگی من ناشی از بیماری وسواس فکری است. حل و فصل این قضیه بسیار دشوار بود اما از آن پس احساس رضایت می‌کردم. خانه آرام خود در کوهستان را ترک کرده و به شهر بازگشتم. حالا که گاهی این حس‌ها بازمی گردد با خودم اینطور فکر می‌کنم که شاید من فقط موضوعات را بیش از حد تجزیه و تحلیل می‌کنم.

چه می‌شد اگر برای درمان بیماری‌ام زود تر به یک متخصص مراجعه می‌کردم؟ کسی چه می‌داند؟ دیگر دنبال جواب‌های این سوالها نیستم و احساس خوبی در زندگی‌ام دارم. احساس می‌کنم کار باارزشی انجام داده‌ام.

بیمارم پرسید: شما فکر می‌کنید حال من برای همیشه خوب شده است؟ به او پاسخ دادم: خیر. ممکن است باز هم اندکی افکار وسواس گونه داشته باشید. این حالات ممکن است گه گاه شما را آزار دهد. اما با کمک متخصص، می‌توانید راهی برای مقابله با استرس‌ها و ترس‌هایتان بیابید و آن‌ها را به انرژی خلاقانه ای تبدیل کنید. خلاقیتی که می‌تواند چنین سیستم پیچیده ای از نمادگرایی و منطق تابخورده را به فکری بسیار سازنده تر و مثبت تر تبدیل کنید.

توضیح: اختلال وسواسی فکری یا به انگلیسی (OCD) یک اختلال اضطرابی مزمن است که با اشغال ذهنی مفرط در مورد نظم و ترتیب امور جزئی و همچنین کمال طلبی همراه است.
ترجمه از: ماندانا سجادی

این مقاله نوشته خود نویسنده (ایان ویلیامز) است که کتاب خود را The Bad Doctor معرفی و نقد کرده است.این کتاب 26 ژوئن 2014 به قیمت 15 دلار در 220 صفحه توسط انتشارات Myriad Editions منتشر شده است.{لینک آمازون}

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 19
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 9
  • ندا رزمینا ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۷
    با سلام اگر کتاب در ایران به چاپ می رسید خیلی خوب بود به نظر کتاب کاربردی و مفید برای کسانی است که به این بیماری مبتلا هستند.
  • مجید ۲۳:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۴
    کاش که این کتاب درایران بوداگربود خیلیا از وسواسی فکری رها میشدن چون کسی این کتابو نوشته که کاملا مارودرک میکنه ومیفهمه چی میکشیم
  • معصومه ۲۱:۳۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۲
    کاش میشد منم خوب بشم برام دعا کنید
    • محمد ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۴
      سلام اگر شما ورزش یوگا انجام دهید حتما موفق می شوید وسواس حاشیه های ذهن است هر فردی دوست دارد بهترین باشد ولی حاشیه های فکری اعتماد به نفس شخص را کم کرده ومانع پیشرفت شخص در اهدافش است ویوگا بهترین ورزش فکری وبدنی است که ارتباط مستقیمی با از بین بردن حاشیه های فکری دارد و بعد از چند وقت(از یکماه) شخص احساس خوبی پیدا میکند واعتماد به نفسش کم کم زیاد میگردد وفرد در لحظه زندگی میکن وکاری به گذشته وآینده ندارد واز زندگیش لذت خواهد برد.
    • رسول ۲۲:۳۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۰
      راه رهایی از وسواس فکری فقط فقط بخود بگویید این فقط یکفکر هست وبهش اهمیت ندهید باهاش نجنگید فقط از کنارش عبور کنید
  • مرتضی ۱۸:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۶
    تو رو خدا برای وسواس های فکری دعا کنید خیلی بیماری سختیه آدرس یک دکتر خوب تو استان مازنداران رو میخواستم ممنون میشم کسی راهنماییم کنه
    • meysam ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۰
      سلام وسواس فکري به خاطر طبع سرد ايجاد ميشه و علتش نرسيدن غذاي کامل به مغز هست نه تنها وسواس بلکه افسردگي ترس اضطراب و خيلي از بيماري هاي فکري. چون مغز درست تغذيه نميشه پس نميتونه درست تصميم بگيره عين يک ماشين يا يه وسيله برقي وقتي برق کافي نرسه نميشه بهرهکافي ازش برد يا مدارهاش دچار مشکل ميشه. خوشبختانه طب سنتي ايران عزيزمون و همچنين طب اسلامي درمان همه چيز رو دارن. خب اول بايد غذاتون رو تغيير بدين تخم مرغ، پنير، شير و ملا لبنيات رو نبايد خورد عدس بادنجان خيارسبز گوشت مرغ برنج اينها داراي طبع سرد هستن و بايد با غذاهاي داراي طبع گرم جايگزين کرد مثل خشکبار انجير کشمش مويز گردو ..فلفل قرمز زنجبيل.. شيره انگورو ارده رو قاطي کنيد بخوريد که بهترين غذاهاعست. عسل با سياه دانه سياه دانه رو نيمکوب کنيد و با عسل قاطي کنيد بخوريد . ميتونيد سياه دانه رو با خرما بخوريد. جگر طبع گرم داره. اين ها که گفتم براي اين هست که کبد شما گرم بشه و بهتر بتونه کار کنه و به مغزتون غذاي بهتري بده چون اين مواد سرشار از مواد مورد نياز مغزه. اسپند رو دانه کنيد و روزي نهايت يک قاشق غذا خوري ناشتا با معده خالي بخوريد. اسپند مستقيما روي مغز تاثير ميذاره البته توصيه من اين هست نصف قاشق صبح و نصف قاشق عصر بخوريد.اسپند استرس شما رو درمان ميکنه مقداري کندر داشته باشيد کندر رو بايد مثل آدامس بجوييد کندر حواصي داره که الان توي المان باهاش بيماري هاي مغز رو درمان ميکنند. کندر از امامان ما خيلي توصيه شده.کندر چيکار ميکنه کندر التهاب مغز و ام اس و بيماري هاي سخت مغز رو درمان ميکنه که درنتيجه وسواس به وجود مياد کندر لايه هاي مغز رو از بلغم پاکسازي ميکنه بلغم چي هست بلغم چيزيه که در نتيجه طبع سرد به وجود مياد و همون غذاي نارسي هست که توي مغز شماست و باعث وسواس و استرس و بيماري هاي مغزي شماست. کندر رو ناشتا بجوييد حدود يک گرم. کندر خيلي زود عملکرد مغز رو تحت تاثير قرار ميده کندر شايد يه ذره تلخ مزه باشه ولي کندر فوق العاده اس و ضريب هوشي فرد رو فوق العاده بالا ميبره و خيلي زود متوجه ميشيد چقد راحت با مسائل کنار ميايد براي تشخيص کندر واقعي يه تيکه شو آتش بزنيد بايد تا ته بسوزه که يعني کندر اصله. البته يه روش ديگه هم براي استفاده کندر هست کپسول ممورال ساخت شرکت گل دارو که کپسول هايي با کندرو زنجبيل هست که معجزه ميکنه ميتونيد از اينترنت تهيه کنيد. و آخرين مورد روغن بنفشه هست که مادر همه روغن ها هست و روزي يک قطره توي بيني بچکونيد. براي راهنمايي بيشتر و درمان بهتر بهم پيام بديد تلگرام: meysamb00
    • ۱۹:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۵
      واقعا بیماری سختیه ....یه پزشک خیلی عالی با بورد تخصصی روانپزشکی در رشت هست دکتر پروانه حیدری راد من خودم تحت درمان هستم از این دکتر خیلی راضیم
    • Sam ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۶
      سلام دکتر ابولحسن حمیدی کناری ساختمان امین 24 قائمشهر
  • ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۱
    سلام کتاب "رهایی از زندان ذهن" نوشته کاترین سوتکر و ترجمه ساره حسینی عطار از انتشارات شمشاد. این کتاب رو به تازگی خوندم و خیلی اثر بخش بود توصیه می کنم دوستانی که از این بیماری رنج می برند بخونن حتما.
  • ارمین ۰۴:۳۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۱۰
    حالم خوب نیست اصلا خوب نیست. بخدا حالم خوب نیست ... :(((((

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها