شنبه ۴ آبان ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۲
کارگران با مقاومت سیاسی کل جامعه را انقلابی خواهند کرد

«چهره در حال تغییر سیاست در ایالات متحده؛ سیاست‌های طبقه ـ کارگری و اتحادیه‌ها» می‌خواهد به مخاطبان نشان دهد که چگونه میلیون‌ها کارگر با تشدید مقاومت سیاسی، خود، اتحادیه‌هاشان و کل جامعه را انقلابی خواهند کرد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، این کتاب که از تالیفات «جک بارنز» است به تشریح جریان‌هایی می‌پردازد که با رکود جهانی اقتصاد در سال‌های 75 ـ 1974 شروع شد و نخستین رکود تعمیم یافته بعد از سال‌های 1930 در آمریکا بود. در این چارچوب نویسنده پیامدهای اجتماعی و برنامه‌های سخت‌گیرانه دولت‌ها و واکنش‌های بالفعل و بالقوه مردم را بررسی می‌کند.

شهره ایزدی، مترجم این اثر ترجمه کتاب حاضر را به واسطه آن‌که کمتر کتابی از درون آمریکا و در بررسی و تحلیل مسیر آن جامعه در پرتو وقایع جهان و تاریخ نوشته شده، انتخاب کرده است.

مخاطبان این کتاب در خلال مطالعه به موضوعات بدیع و ناشناخته‌ای از بطن جامعه آمریکا برمی‌خورند که ناشی از فعل و انفعالات تاریخی و اجتماعی در درون بخش‌های مختلف آن جامعه است.

«جک بارنز» نویسنده کتاب از اوایل دهه 1960 درگیر فعالیت‌های سیاسی بود و در این اثر چکیده‌ای از تجربیات خود و هم‌قطارانش را ارایه کرده است. وی دبیر سراسری حزب کارگر سوسیالیست است که از اوایل دهه 1970 برای ساختن احزاب کمونیست در ایالات متحده و سایر کشورها کوشش می‌کرد. 

همان‌طور که در مقدمه این اثر آمده است، کتاب در نگاه نخست راهنمایی برای نسلی از کارگران است که در نیمه پایانی دهه 1990 وارد کارخانه‌ها، معادن و مجتمع‌های صنعتی شدند؛ کارگرانی که به زندگی بی‌ثبات، آشوب‌های بی‌وقفه و خشونت‌های رو به تزایدی که با فرارسیدن قرن بیست و یکم همراه هستند، پاسخ خواهند داد .

به بیان دیگر کتاب «چهره در حال تغییر سیاست در ایالات متحده؛ سیاست‌های طبقه ـ کارگری و اتحادیه‌ها» راهنمایی است برای میلیون‌ها کارگری که تشدید مقاومت در برابر این وضع که رو‌به وخامت نهاده، باعث رشد آگاهی طبقاتی‌شان خواهد شد؛ کارگرانی که قبل از آن‌که کاری را تمام کنند خود، اتحادیه و کل جامعه را منقلب خواهند کرد.

ویراست جدید کتاب، راهنمایی با اهمیت برای جوانانی است که به تعداد رو به رشدی دل‌زده می‌شوند و از نژادپرستی، نابرابری زنان و سایر روابط اجتماعی که به دلیل ستم و استثمار فزاینده سرمایه‌داری در سطح جهان بازتولید می‌شود، در رنجند.

«چهره در حال تغییر سیاست در ایالات متحده؛ سیاست‌های طبقه ـ کارگری و اتحادیه‌ها» برگرفته از تجربه طبقه کارگری 20 سال گذشته است؛ انعکاسی از درس‌آموخته‌هایی که سخت‌کوشانه از فعالیت‌های آن بخش از طبقه استنتاج شده است که منضبط، آگاه و انقلابی‌اند.

مهم‌ترین نکته‌ای که این کتاب در طرح آن می‌کوشد این است که چرا فقط طبقه کارگر ـ که مالک هیچ‌گونه ابزار کلان تولید نیست ـ می‌تواند الهام‌بخش یارانش باشد و بشریت را به سمت خروج از بحران‌های اجتماعی که مختص سرمایه‌داری در دوران افولش است، هدایت کند؟

صفحات این کتاب شرحی از تغییر چهره سیاست در ایالات متحده و جهان و مشخصا از زمان آغاز سیر نزولی منحنی رشد سرمایه‌داری در اوایل سال‌های دهه 1970 پیرو یک دوره طولانی توسعه اقتصادی بعد از جنگ جهانی دوم است. مولف یادآوری می‌کند که سقوط بازارهای بورس نیویورک در 19 اکتبر 1987 که شدیدترین سقوط یک روزه بازار بورس در قرن حاضر بود، علامت داد که شیب حرکت سقوط سرمایه‌داری تندتر شده است و این سقوط به معنای واقعی کلمه یک شبه عالمگیر شد... 

سرمایه داران جنگی بی‌وقفه ـ گاهی آشکار گاهی استتار شده ـ علیه سلامتی و ایمنی، اتحادیه سازی و جوهره انسانی طبقه کارگر راه می‌اندازند. کارفرمایان نیز مدام فشار می‌آورند تا حقوق و مزایا را کاهش دهند... 

مجموعه اطلاعات این کتاب پیش‌نمایشی کوچک از نوع مبارزه طبقاتی در یک کشور به شمار می‌آید که امکان بررسی بیشتر و عینی‌تر از وظایف تاکتیکی و استراتژیکی را فراهم می‌کند که بر دوش اتحادیه‌ای کارگری افتاده است.

ترجمه این کتاب به زبان‌های فرانسوی، یونانی، اسپانیایی و سوئدی بیانگر این است که مولف به واسطه تجارب عینی خود به خوبی توانسته از پس رسالت‌های قلمی‌اش برآید و تحلیل چند بعدی، جامع و مهم‌تر از همه بازتابی از رخدادهای درونی جامعه آمریکا در برخورد با رویدادهای عصر جدید ارایه کند. 

«بارنز» بیش از نیم قرن در سازماندهی و هدایت فعالیت‌های سیاسی در دفاع از انقلاب سوسیالیستی کوبا فعالیت داشت. سال 1965 به صدارت اتحاد جوانان سوسیالیست انتخاب شد و همزمان هدایت فعالیت‌های اتحاد جوانان سوسیالیست و حزب کارگران سوسیالیست در جنبش روبه رشد ضد جنگ ویتنام را در ایالات متحده و در سطح بین‌المللی بر عهده گرفت.

«بارنز» از سال 1963 عضو کمیته سراسری حزب کارگران سوسیالیست و از سال 1969 یکی از مسوولان سراسری این حزب بود. او یکی از اعضای هیات تحریریه مجله «نیو اینترنشنال» است. تجارب فعالیت‌های سیاسی و قلمی او زمینه‌هایی را برای انعکاس موفق تجارب و حضور سیاسی‌اش در جریانات انقلاب کارگری فراهم کرده است.

مترجم نیز با انتخاب واژگانی ساده و دریافت صحیح متن، در انتقال مفاهیم کتاب به مخاطبان موفق بوده و با قلمی روان ماجرای انقلاب کارگری را روایت کرده است.

مخاطبان این اثر پس از یادداشت ناشر و مطالبی درباره نویسندگان، پیشگفتاری بر ویراست سوم اثر و مقدمه با چهار بخش اصلی کتاب با عنوان هدایت حزب به درون صنعت، چرخش به صنعت و ساختن یک جنبش جهانی کمونیستی، چرخش به اتحادیه‌های صنعتی و تداوم کمونیستی در ایالات متحده مواجه می‌شوند.

«چهره در حال تغییر سیاست در ایالات متحده؛ سیاست‌های طبقه ـ کارگری و اتحادیه‌ها» می‌خواهد به مخاطبان خود نشان دهد که چگونه میلیون‌ها کارگر با تشدید مقاومت سیاسی، خود، اتحادیه‌هاشان و کل جامعه را انقلابی خواهند کرد.

«چهره در حال تغییر سیاست در ایالات متحده؛ سیاست‌های طبقه کارگری و اتحادیه‌ها» اثر «جک بارنز» را انتشارات طلایه پرسو با شمارگان هزار نسخه در 233 صفحه به بهای 9 هزار تومان منتشر کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها