شنبه ۶ مهر ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۹
لذت آموختن علم برای نوجوانان با داستان تصویری

مطالعه زندگی‌نامه مشاهیر علم و فرهنگ، سرشار از آموزه‌هایی برای نسل جوان است. انتشارات فاطمی همراه با تولید آثار دیگری در این زمینه، ترجمه و تالیف زندگی‌نامه‌های مشاهیر ایران و جهان را در قالب داستان تصویری در دستور کار خود قرار داده است. کتاب «داستان زندگی «توماس ادیسون» تالیف «تی اس لی» با ترجمه فروغ فرجود نمونه‌ای از این مجموعه است./

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، خواندن کتاب یکی از روش‌های آموختن است. شرط لازم برای خواندن، تسلط بر خواندن همراه با درک و فهم است. چنین خواندنی، برای گروه‌های ابتدایی سنی  لذت‌بخش خواهد بود. اگر شخصی از این مهارت به قدر کافی برخوردار نباشد یا بنا به دلایلی خواندن در حوصله او نباشد، از خواندن کتاب و در نتیجه از آموختن باز می‌ماند. در حقیقت، یکی از علل پایین بودن سرانه مطالعه کتاب، مشکلات ناشی از خواندن است، نه نبود شوق آموختن. برای آنکه خواندن آسان‌تر شود و مفاهیم بهتر به خواننده منتقل شود، راه حل‌های مختلفی اندیشیده شده که از آن جمله می‌توان به بهره‌گیری از ابزارهای غیر‌متنی مثل عناصر تصویری و داستان تصویری اشاره کرد.

در این کتاب مانند دیگر داستان‌های تصویری، داستان به وسیله مجموعه‌ای از نقاشی‌های دنباله‌دار(کمیک‌استریپ) روایت می‌شود. این‌گونه داستان‌ها همچون «داستان زندگی ادیسون» ممکن است بدون متن باشند یا این‌که با متن کوتاهی همراه شوند؛ هرچند که در ابتدا داستان‌های مصور با این هدف مشخص نوشته نشده بودند، اما اکنون به‌عنوان ابزاری برای ارتقای مهارت خواندن، تقویت قوه ادراک و تخیل، ایجاد جذابیت و نیز تسهیل کتابخوانی به‌ کار می‌روند.

آنچه داستان‌های تصویری را از دیگر انواع داستان‌ها متمایز می‌کند، تلفیق هوشمندانه و هنرمندانه متن و تصویر است. استفاده همزمان از متن و تصویر به خواننده اجازه می‌دهد تا مفاهیم داستان را سریع‌تر و بهتر درک کند. در داستان‌های تصویری، ویژگی‌های زمانی و مکانی داستان، شخصیت پردازی‌ها و حالات شخصیت‌ها در موقعیت‌های مختلف، بیشتر بر عهده تصاویر است حال آنکه این موارد در دیگر داستان‌ها بر عهده متن است.

در جریان مطالعه داستان‌های تصویری، خواننده از توانایی‌های متعدد مانند خواندن، دقت در تصویرها، حس فضای داستان، درک مفاهیمی که ورای آنهاست، برقراری ارتباط تصویرها با متن و مانند آن‌ها، بهره می‌گیرد. این تنوع به همراه استفاده از فضای جذاب تصویرها، سبب می‌شود تا خواننده در جریان مطالعه خسته نشود و با علاقه‌ بیشتری داستان را دنبال کند.

در بخشی از مقدمه این کتاب آمده: «بسیاری از شکست‌خوردگان کسانی هستند که در نمی‌یابند آن هنگام که متوقف شده‌اند چه‌قدر به موفقیت نزدیک هستند؛ از کودکی دردسر‌ساز که از مدرسه اخراج شده است تا بزرگ‌ترین مخترع که تاریخ بشر را تغییر داد. به کمک این کتاب تصویری می‌توانید با زندگی ادیسون آشنا شوید و از آن بیاموزید. تخیل بی‌حد و مرز او بود که تاریکی را به روشنایی تبدیل کرد. به کمک ابداعاتش، رویاهایش به واقعیت پیوست. ادیسون دنیای بهتری به‌وجود آورد؛ طوری‌که بشر توانست زندگی بهتری داشته باشد

کتاب حاضر به نویسندگی و تصویرگری تی. اس. لی و ترجمه فروغ فرجود در هشت فصل و در قالب ترکیبی از متن و تصویر تدوین و تنظیم شده است. 

«نشستن روی تخم اردک»، «بهترین معلم»، «خطر در آزمایشگاه»، «قطاری پر از آرزو»، «شکست قبل از پیروزی»، «جادوگر پارک منلو»، «نوری در تاریکی» و «نوری که همیشه در خاطره‌ها خواهد ماند» موضوعات فصل‌های هشت‌گانه این کتاب است.

چاپ نخست کتاب «داستان زندگی توماس ادیسون» با شمارگان دو هزار نسخه در 182 صفحه و به قیمت 12 هزار تومان از سوی انتشارات فاطمی منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها