دوشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۹:۰۲
رمانی در تاکید اهمیت لحظه‌های زندگی

رمان «ارباب زمان» اثر میچ آلبوم روایتی از اهمیت زمان است؛ عنصری که در زندگی انسان‌ها در تمام اعصار نقشی حیاتی ایفا می‌کند. نویسنده آمریکایی این رمان، با بهره‌گیری از مضامین مذهبی و اخلاقی و نگاه به دوره‌های مختلف زندگی برخی انسان‌ها کوشیده تا اهمیت زندگی و امید به آینده را یادآوری کند. این رمان به تازگی با ترجمه مهرداد وثوقی منتشر شده است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، میچ آلبوم، نویسنده‌ای کم‌کار اما به گفته منتقدان، موفق است. مشهورترین کتاب او «سه‌شنبه‌ها با موری» مدت‌ها در صدر کتاب‌های پرفروش قرار داشت و حالا در کتاب جدیدش «ارباب زمان» به مرگ، زندگی، عشق و مفاهیمی از این دست پرداخته است.

محور اصلی این رمان زمان است. انسان‌ها دیدگاه‌ها و درک مختلفی از زمان دارند و اغلب گمان می‌کنند زمان کافی برای بسیاری از کارها در اختیارشان قرار داده نشده است. شخصیت‌های داستانی «آلبوم» هم به گونه‌ای با زمان درگیرند. فردی زمان بیشتری رسیدن به زندگی ایده‌آل خود طلب می‌کند، دیگری در آرزوی زمان بیشتر برای سپری کردن در کنار همسرش است که به علت بیماری هر لحظه مرگ را انتظار می‌کشد.

نویسنده در سراسر داستان تاکید زیادی بر نقش زمان در زندگی انسان‌ها دارد و مخاطب را به تلاش برای در نظر نگرفتن زمان در زندگی دعوت می‌کند و درباره این تجربه می‌نویسد: «احتمالا نمی‌توانید. با مفهوم ماه، سال و ایام هفته آشنایید. ساعتی روی دیوار یا داشبورد خودرویتان هست. برای غذا خوردن یا تماشای فیلم، برنامه‌ریزی یا تاریخ یا زمانی را در نظر می‌گیرید… پرندگان دیرشان نمی‌شود. سگ‌ها به ساعتشان نگاه نمی‌کنند. آهوها برای گذشت روز تولدشان ناآرامی نمی‌کنند. فقط انسان است که زمان را اندازه می‌گیرد. فقط انسان است که ساعت را به صدا در می‌آورد. برای همین، فقط انسان است که ترسی فلج‌کننده را در درون دارد که هیچ جان‌دار دیگری ندارد. ترس از به پایان رسیدن زمان.»

در بخشی از این رمان که در سال 2012 میلادی با عنوان «Timekeeper» منتشر شده، خالق نخستین ساعت جهان به اتهام تلاش برای اندازه‌گیری مهم‌ترین هدیه خداوند مجازات می‌شود. او که به همین دلیل به غاری فرستاده شده، به تقاضای افراد مختلف گوش می‌سپارد و این درخواست‌ها در نگاه او بسیار ترسناک است. مردی که زمانی می‌خواست راهی برای اندازه‌گیری زمان بیابد با شنیدن داستان زندگی افراد درمی‌یابد که لحظه‌ها تا چه حد می‌توانند ارزشمند باشند.

رمان «ارباب زمان» را راوی سوم شخص روایت می‌کند و او در سراسر داستان به تشریح وضعیت زندگی شخصیت‌های مختلف می‌پردازد. روایت داستان «ارباب زمان» به گونه‌ای است که مخاطب احساس می‌کند نویسنده به جای تمامی این شخصیت‌ها در حال سخن گفتن است و داستان‌ها از زاویه دید شخصیت‌ها بیان نمی‌شوند.

به نظر می‌رسد آلبوم با انتخاب این راوی سعی کرده این امکان را به مخاطب بدهد که احساسات شخصیت‌های اصلی داستانش را ببیند و بشنود. در عین حال شخصیت‌های داستان هم از بسیاری نکته‌های خاص داستان که راوی برای مخاطب بیان می‌کند آگاه نیست و این نوع روایت دید بهتری را به خواننده این داستان پیچیده می‌دهد.

این رمان سرشار از جملات مختلف درباره زمان و اهمیت آن است و مخاطب در بسیاری از بخش‌های کتاب با جملات نصیحت‌گونه‌ای درباره ارزش زمان و زندگی مواجه می‌شود. نویسنده به مخاطب یادآوری می‌کند که برای هر کاری زمانی در زندگی مقدر شده است و زمان تولد، زندگی و مرگ برای هر فرد فرا خواهد رسید و این انسان‌ها هستند که باید از آن به بهترین شکل بهره ببرند. 

نگاه مذهبی این نویسنده آمریکایی نیز از ویژگی‌های بارز آثار اوست و توصیه‌های کتاب‌های مقدس در قالب داستان و زندگی شخصیت‌ها به مخاطب ارایه می‌شوند. با این که «آلبوم» در رمان جدیدش ارجاعات متعددی به انجیل دارد اما سبک روایتش به گونه‌ای است که مخاطبی که با این کتاب مقدس آشنایی ندارد، آن را درک خواهد کرد. 

ترکیب زندگی انسان‌های مختلف و روایت آن‌ها در قالب یک رمان، شیوه‌ای است که «آلبوم» برای نگارش «ارباب زمان» برگزیده است و به نظر می‌رسد تا حد زیادی به موفقیت دست یافته است. او سه داستان از زمان‌های مختلف را به موازات هم پی می‌برد که یکی از آن‌ها افسانه‌ای است و تقریبا شاکله اصلی کتاب محسوب می‌شود و دو داستان دیگر در سال‌های اخیر شکل می‌گیرند و مشکلات انسان‌ها در دوران مدرن را نشان می‌دهد.

آلبوم در سال 1958 میلادی به دنیا آمد و تاكنون بسیاری از آثارش در لیست كتاب‌های پرفروش قرار گرفته است. او در زمینه‌های متعددی فعالیت می‌كند و رمان‌نویس، نمایشنامه‌نویس، آهنگساز و روزنامه‌نگار مطرح آمریكایی است و در رادیو و تلویزیون كشورش هم فعالیت دارد. او كه در ابتدای فعالیت حرفه‌ای خود یک ورزشی‌نویس موفق محسوب می‌شد كم‌كم با انتشار داستان‌هایی مفهومی با محوریت مسایل روانشناسی و انسانی به موفقیت دست یافت.

شیرین معتمدی نیز ترجمه همین رمان را به پایان رسانده و عنوان «وقت‌نویس» را برای آن برگزیده است. این کتاب از سوی انتشارات مروارید راهی کتابفروشی‌ها خواهد شد. 

تاکنون آثاری چون «پنج نفری که در بهشت ملاقات می‌کنید» با ترجمه افرادی چون صدیقه ابراهیمی، مژگان حسن زاده، پاملا یوخانیان، مریم زوینی، ویولت ناسوتی و «سه‌شنبه‌ها با موری» با ترجمه ماندانا قهرمان‌لو و محمود دانایی و «یک روز دیگر» با ترجمه گیتا گرکانی از میچ آلبوم در ایران منتشر شده‌اند.

این نویسنده، روزنامه‌نگار و نمایشنامه‌نویس آمریکایی، متولد سال 1958 است و آثارش تاکنون بیش از 30 میلیون نسخه در جهان به فروش رفته است. او فعالیت خود را با نوشتن مطالب ورزشی آغاز کرد، ولی اغلب با آثاری شناخته می‌شود که در آن‌ها به موضوعاتی چون مرگ و ایمان پرداخته شده است.

رمان «ارباب زمان» اثر میچ آلبوم با ترجمه مهرداد وثوقی در 208 صفحه به بهای 9 هزار و 800 تومان از سوی انتشارات افراز منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط