شنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۲
نگاهي به اعتماد سياسي با تاكيد بر گفتمان اسلامي

كتاب «نظريه اعتماد سياسي» با تاكيد بر گفتمان اسلامي نوشته محسن ردادي و مقدمه دكتر اصغر افتخاري با تبيين مفهوم بنيادي اعتماد در مباحث جامعه‌شناختي و روانشناختي و تحليل آن در مقوله سياست، اين دو مفهوم را بر اساس ابزار‌هاي دولتي، مذهبي، حكومتي و اجتماعي با اتكا به انديشه‌هاي امام خميني(ره) و علامه طبابايي(ره) معرفي مي‌كند.-

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، كتاب «نظريه اعتماد سياسي» به تبيين مفهوم بنيادي كه در پي طرح مقوله سرمايه اجتماعي در حوزه مطالعه سياسي به شدت مورد توجه قرار گرفت، مي پردازد. مفهومي چندين لايه و پيچيده كه در استواري سیاست نقش موثري دارد.

اين كتاب با تاكيد بر ضرورت بومي‌سازي « سرمايه اجتماعي» و ارايه تصويري اسلامي از سرمايه اجتماعي، اصول و ضوابط علمي ناظر بر نياز‌های جامعه علمي و عملياتي را رعايت كرده است و اين اثر را مي‌توان گامي موثر در فهم بومي سرمايه اجتماعي در چارچوب گفتمان اسلامي ارزيابي كرد.

نويسنده با بهره‌گرفتن از انديشه های سياسي امام خميني(ره) و علامه طبابايي به تحليل اعتماد سياسي با رويكرداسلامي مي‌پردازد. نگارنده با طراحي و معرفي « مدل چهار وجهي اعتماد»، « مدل صافي‌های اعتماد» و « درخت‌واره‌ي تقواي سياسي» سعي در تحليل مفهوم اعتماد سياسي دارد.

اعتماد سياسي بر مبناي چگونگي مطابقت رفتار دولت با انتظار هنجاري مردم تعريف مي‌شود و با ميزان حمايت مردم از نهاد‌هاي سياسي مرتبط است. دولت با تامين انتظارات هنجاري مردم مي‌تواند اعتماد بيشتري كسب كند. 

این اعتماد در نظام دموكراتيك اهميت بيشتري دارد زيرا هر قانون در اين نظام بايد بر مبناي راي مردم تصويب شود و براي يك فرمانروايي خوب سه جنبه اساسي بهبود در آمد اقتصادي شهروندان، ايجاد اعتماد و كارآمدي را بايد در نظر داشت.

نويسنده در اين كتاب بر اساس ديدگاه‌هاي امام خميني (ره) اصل ولايت فقيه را تبيين مي‌كند و عنوان مي‌كند: ولايت فقيه ريشه در اسلام دارد، از استبداد جلوگيري مي‌كند و مشاركت سياسي واقعي و گسترده‌ مردم فقط در نظام ولايي امكان پذير است.

كتاب «نظريه اعتماد سياسي» با عنوان فرعي تاكيد بر گفتمان اسلامي نوشته محسن ردادي و مقدمه دكتر اصغر افتخاري از سوي انتشارات دانشگاه امام صادق (ع) در 364 صفحه و شمارگان هزار و 500 نسخه و بهاي 65 هزار ريال وارد بازار كتاب شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط