چهارشنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۱ - ۱۷:۳۹
تصویرگر «آزادی» در میان کلمات

کتاب «در فاصله دو نقطه» خاطرات ایران درودی، نقاش بین‌المللی ایران است. درودی با این کتاب به همگان ثابت می‌کند که نه تنها در هنر نقاشی بلکه در ادبیات و نوشتن نیز خبره است. نثر این کتاب از قدرت بالایی برخوردار است و مخاطب را تا آخرین لحظه با خود همراه می‌کند. درودی در این کتاب چهره کاملی از خود را این‌بار با کلمات نقاشی کرده است._

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «در فاصله دو نقطه» مجموعه خاطرات ایران درودی است. تکمله کتاب نیز شامل مقاله‌هایی از حشمت موید، اسد رخساریان و فریدون مشیری درباره زندگی و آثار این نقاش شهیر ایرانی است. 

این کتاب را می‌توان به عنوان یکی از منابع جدی در زمینه تاریخ شفاهی معاصر ایران دانست. مخاطبان می‌توانند روایت برخی اتفاقات سیاسی و اجتماعی خاص چون جنگ جهانی دوم و کودتای 28 مرداد را از زاویه دید یک هنرمند در این اثر مطالعه کنند. 

این کتاب در مجموعه زندگینامه‌های خودنوشت یک اتفاق خاص به شمار می‌آید. عموما هنرمندان رشته‌های مختلف هنری در نوشتن سررشته چندانی نداشته و کتاب‌های زندگینامه‌شان را با همراهی یک ویراستار خبره می‌نویسند یا این‌که کسی دیگر به نوشتن زندگینامه آن‌ها اقدام می‌کند. ایران درودی با این کتاب ثابت می‌کند که نه تنها در هنر نقاشی بلکه در ادبیات و نوشتن هم  تبحر دارد. 

مهمترین نکته این کتاب در قدرت نوشتار ایران درودی است. جملات او بعضا حیرت انگیز بوده و در ذهن مخاطب تصاویری بدیع و شاهکار می‌آفرینند. به عنوان مثال در صفحه 22 کتاب، شرح خاطرات کودکی هنرمند آمده است: «... خوب به خاطر دارم در یکی از ایستگاه‌های ترن، مادر اسباب بازی خواهر را که یک چرخ خیاطی بود و از آغاز سفر محکم در بغل داشت با عصبانیت از دستش گرفت و از پنجره ترن در حال حرکت به بیرون پرتاب کرد. از آن پس صدای گریه خواهر به صدای غمگین و یکنواخت ترن که گاه از میان آتش عبور می‌کرد اضافه شد.» 

ادامه این پاراگراف چنین است: «در واگن‌های ترن از شدت جمعیت، جای تکان خوردن نبود و باز مسافران برای سوار شدن هجوم می‌آوردند. پدر که تمام موجودی، حتی ساعتش را برای خرید یک لیوان آب آشامیدنی پرداخته بود از این‌که سرانجام موفق به فرار از آلمان شده بودیم، خوشحال بود.» این نوشتارها بخشی از خاطرات کودکی ایران درودی است که در زمان شروع جنگ جهانی دوم در کشور آلمان ساکن بودند. درودی با قدرت کلام خود جذابیت ویژه‌ای برای نقل رویدادها می‌آفریند و مخاطب را با تصویرهایی ذهنی پیاپی همراه خود به دوران کودکی‌اش می‌برد. 

فضاهای وهم آلودی که در عموم آثار ایران درودی به چشم می‌خورد، ریشه در یکی از اتفاقات دوران کودکی این هنرمند دارد. شرح این خاطرات یکی از جذاب‌ترین بخش‌های کتاب است. همچنین در شرح و بررسی و حتی تاویل و تفسیر آثار و تابلوهای خلق شده توسط ایران درودی، این بخش کارآیی بسیار مهمی دارد. عنوان این بخش «باغ ترس» که صفحات 23 تا 36 کتاب را به خود اختصاص داده است. 

در این کتاب همچنین نامه‌های ستایش آمیز بزرگانی چون آندره مالرو و ژان کوکتو به ایران درودی به خاط آثارش نیز درج شده است، اما شاید یکی از ایرادات کتاب کم بودن تعداد تصاویر آن باشد. چند عکس از خود هنرمند به همراه معدود تصاویری از آثارش تمام تصاویر این کتاب را تشکیل می‌دهد. به نظر اگر در هر بخش از کتاب که نویسنده درباره اثری از آثار خودش مطلبی نوشته، تصویر آن اثر نیز می‌آمد کتاب از کیفیتی مناسب‌تر برخوردار می‌شد. 

نشر نی چاپ سیزدهم کتاب «در فاصله دو نقطه» خاطرات ایران درودی را با شمارگان هزار نسخه، 287 صفحه و بهای هشت هزار و 600 تومان روانه بازار کرده است. 

ایران درودی از برجسته‌ترین و بزرگترین چهرهای معاصر هنر نقاشی ِ ایران و جهان است. فیلم «چه شگفت است عشق که هم زخم است و هم مرهم» به کارگردانی مشترک امید بنکدار و کیوان علی‌محمدی درباره ایران درودی ساخته شده‌است. 

کتاب شناخت‌نامه ایران درودی با عنوان «قصه انسان و پایداری‌‌اش» به کوشش مهدی مظفری ساوجی تألیف و انتشار یافته است. کتاب گزیده‌ای از نقاشی‌های ایران درودی با نام «چشم نوا» نیز منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط