سه‌شنبه ۴ مهر ۱۳۹۱ - ۱۴:۱۲
راهنمایی برای مدیرانی که اصول مدیریت را فراموش کرده‌اند

کتاب «چگونه کارکنانی با انگیزه و عاشق کار و سازمان داشته باشیم» با زبانی ساده به مدیران یادآوری می‌کند که توانمندی‌های مدیران ارتباط مستقیمی با عملکرد کارمندان دارد و تزریق نیروی انگیزشی به نیروی انسانی، در نهایت کارکرد سازمان را بهبود می‌بخشد.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «چگونه کارکنانی با انگیزه و عاشق کار و سازمان داشته باشیم» اثری تالیفی در حوزه رشته مدیریت است و به دلیل تالیفی بودنش اهمیت بیشتری می‌یابد. در دوره‌ای که اغلب آثار مدیریتی منتشر شده در کشور، ترجمه‎ای از منابع شناخته‌شده یا حتی دست چندم غربی هستند، دکتر بهزاد ابوالعلایی راه‌های انگیزه دادن به کارکنان و ایجاد رضایت در آن‌ها را بررسی و نمونه‌هایی را از سازمان‌هایی ذکر کرده که در ارتقای رضایت شغلی کارکنان خود موفق بوده‌اند.

این کتاب به مفهومی به نام «engagement» در حوزه مدیریت می‌پردازد که هنوز معادل فارسی مناسبی در ادبیات مدیریت برای آن ارایه نشده است. اغلب نظریه‌پردازان و پژوهشگرانی که در این حوزه فعالیت کرده‌اند این مفهوم را نوعی استراتژی دانسته‌اند که به کمک آن، مدیران به طور مستقیم افراد را به شرکت در ارتقای سازمان تشویق می‌کنند و به عبارتی به دلبستگی تمام کارکنان یک سازمان و تعهد آن‌ها نسبت به عملکرد محل کارشان اشاره دارد.

نبود معادل مناسب برای این واژه، سبب شده عنوان کتاب «چگونه کارکنانی با انگیزه و عاشق کار و سازمان داشته باشیم» تا حدی طولانی باشد که در نگاه نخست،به نظر می‌رسد که کتاب حاضر، فقط حاصل تجربیات نویسنده و کمی دور از مستندات علمی است؛ هرچند نویسنده می‌توانست در انتخاب کلمات از اختصار بیشتری بهره ببرد.

طبق این مفهوم، مدیران باید شرایطی را فراهم آورند که کارکنان با علاقه و تعهد بیشتری در سازمان فعالیت کنند و نویسنده معتقد است که لازمه رسیدن به این مرحله توجه به نیازهای نیروهای انسانی است. به ادعای این کتاب، موفقیت یک سازمان از توجه به نکاتی به دست می‌آید که بسیاری از مدیران آن را فراموش کرده‌اند و تنها با توجه به این جزییات است که می‌توان به نقطه‌ای رسید که کارکنان از کار خسته نشوند و آن‌طور که ابوالعلایی نوشته نیروی انسانی سازمان، به دلیل تعطیلی چندروزه و دور بودن از محیط سازمان، به وجد نیایند!

ابوالعلایی در این کتاب مفاهیم و ایده‌های اولیه مرتبط با این موضوع را بررسی می‌کند و برای تشریح آن‌ها از زبانی ساده بهره می‌گیرد. او در ابتدای فصل‌های کتاب، اشاراتی به سخنان بزرگان رشته مدیریت، به‌ویژه رابینز دارد و مطالب کتاب را بر همان اساس به پیش می‌برد.

یکی از ویژگی‌های این کتاب، بومی شدن مطالبی است که پیش از این اغلب بر اساس تجربیات سازمان‌های غربی به دست آمده بودند و شاید کاربرد زیادی در کشور نداشتند. وجود مثال‌هایی از مدیران ایرانی، با فرهنگ و خصوصیات خاص خود، می‌تواند راهگشای مدیران کشور باشد. علاوه بر این مثال‌ها، مدل‌های گوناگونی هم در کتاب ارایه شده که در آن‌ها عوامل ایجادکننده و پیش‌برنده انگیزش و رضایت کارکنان معرفی شده‌اند. 

بسیاری از عوامل مطرح‌شده در این مدل‌ها، با هم همپوشانی دارند و نویسنده بعد از معرفی 9 مدل مطرح در این حوزه، خود با جمع‌بندی آن‌ها، مدل تازه‌ای ارایه کرده و مدعی است که این مدل می‌تواند راهنمای مدیران برای افزایش دلبستگی و انگیزه کارکنان باشد.

نویسنده در بخش‌هایی پایانی این کتاب و بر اساس مدل پیشنهادی خود، سوالاتی را در اختیار مخاطب قرار می‌دهد که می‌توان از آن‌ها در طراحی پرسشنامه‌های سنجش دلبستگی کارکنان یا دلایل و عواملی که سبب خروج یک کارمند شایسته از سازمان می‌شود بهره گرفت.

نگاه ابوالعلایی به ویژگی‌های سازمان‌های ایرانی در نگارش این کتاب بسیار تاثیرگذار بوده، هرچند متن اثر می‌توانست با پژوهش‌های مستند بیشتری همراه شود تا کتاب جنبه علمی‌تری پیدا کند. وی سعی کرده در این کتاب دلبستگی سازمان را که در حوزه پژوهشی منابع انسانی مطرح می‌شود با مثال‌های داخلی و خارجی همراه کند تا بتواند راهنمایی برای موفقیت مدیران سازمان‌های مختلف ارایه دهد.

مطالعه این کتاب به مدیران یادآوری می‌کند که رهبری در یک سازمان فقط از طریق تجربه امکان‌پذیر نخواهد شد و داشتن نگاه علمی به موضوع مدیریت می‌تواند سبب بالارفتن بازدهی کارکنان و در نتیجه سازمان شود.

دلبستگی به کار و سازمان به عنوان مفهوم محوری تشریح شده در این اثر، بسیار پیچیده است زیرا مسایل متعددی می‌توانند در ارتباط با هم قرار بگیرند و در نهایت موفقیت سازمان را رقم بزنند. ابوالعلایی کوشیده با مروری بر مسایل مرتبط با این موضوع به مدیران کمک کند تا از سرمایه‌های موجود در سازمان که اصلی‌ترین آن‌ها کارمندان هستند به نحو بهتری بهره ببرند و در مسیر تعالی سازمان و تحقق اهداف آن گام بردارند.

از دیگر مسایل مطرح‌شده در این کتاب، لزوم ارتباط دوطرفه بین مدیران و کارمندان است. در فصل سوم این کتاب وی مهم‌ترین نیروی انگیزشی را در کارکنان، تشکر شخص مدیر از کار کارمندان معرفی می‌کند و با ذکر مثال‌هایی که به زبانی ساده نوشته شده‌اند می‌کوشد بر اهمیت موضوع تاکید کند؛ مثال‌هایی که از تجربیات روزانه مدیران سازمان‌های مختلف به دست آمده‌اند.

یکی از انتقادهایی که می‌توان بر این کتاب وارد کرد ذکر نشدن منابع در متن یا انتهای کتاب است. کاری که می‌توانست بر اعتبار کتاب بیفزاید. با این حال کتاب «چگونه کارکنانی با انگیزه و عاشق کار و سازمان داشته باشیم» می‌تواند سرآغازی باشد برای تمامی افرادی که در رده‌های مختلف سازمان‌ها مدیریت می‌کنند.

کتاب «چگونه کارکنانی با انگیزه و عاشق کار و سازمان داشته باشیم» اثر دکتر بهزاد ابوالعلایی اثری است در 186 صفحه که با شمارگان دو هزار و 200 نسخه و به بهای 6 هزار تومان از سوی انتشارات مدیریت صنعتی منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها