یکشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۰ - ۰۹:۳۰
مكتوبي براي غناي بيشتر گنجينه‌هاي ادبي و مذهبي

چاپ نخست كتاب «برداشتي منظوم از نهج‌الفصاحه محمد(ص)» اثر محمود رزاقي (ارم) از سوي انتشارات خوشه پروين منتشر و روانه بازار نشر شد. اين كتاب روايات گوهربار حضرت ختمي مرتبت(ص) را كه مشتمل بر احاديث، خطبه‌ها و تمثيلات اوست، در غالب شعر ارايه كرده است.-

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اثر حاضر، حاصل چند دهه كار ادبي و شعري شاعر است. در باب سبك و سياق اين اثر بايد گفت كه احاديث بلند و خطبه‌ها و تمثيلات به صورت مثنوي بحر هزج و احاديث كوتاه به صورت رباعي ساخته شده‌اند.

شاعر در بخشي از مقدمه كتاب حاضر از انگيزه‌هاي خود در خلق اين اثر مي‌نويسد: «به حول و قوه پروردگار و در نهايت خوش‌بختي خرسندم كه بعد از منظوم‌سازي كتب بزرگ مذهبي آييني (قرآن كريم، نهج‌البلاغه، دو هزار حديث از كتاب "غررالحكم و دررالكلم"، بسياري از ادعيه ضروري و كارآمد مفاتيح‌الجنان، خطبه فدك حضرت زهرا(س) و زبور اهل‌بيت -‌صحيفه كامله سجاديه‌- كه بيت شمار اين آثار افزون بر 70000 بيت مي‌باشد) توانستم با استمداد از امداد الهي مجموعه احاديث پيغمبر خاتم(ص) به تعداد تقريبي 3220 حديث به انضمام سيزده خطبه و پانزده تمثيل در حدود 8588 بيت كار شبانه روزي به پايان برسانم.
درباره اين اثر مهم لازم به يادآوري است كه در سايه‌سار معجز جاويدان حضرت محمد(ص)-‌قرآن مجيد‌- اهميت كتاب وزين آن حضرت، نهج‌الفصاحه كه مشتمل بر سخنان بلند و كوتاه آن جناب مي‌باشد كم فروغ جلوه نمايد ولي خداوند توفيقي حاصل كرد تا با منظوم شدن و ارايه ادبي اثر، باعث رونق بيش از پيش آن گشته و با عنايت و اقبال اهل ادب و معرفت مواجه گردد.
بي‌شك عدم آگاهي از چنين گنجينه‌اي دست ما را از دُرهايي كوتاه كرده كه دست‌يابي به آنها و غوطه ‌خوردن در درياي معاني چنين گوهرهايي ره توشه ازلي و ابدي را براي جوينده فراهم مي‌سازد.» 

اين  شاعر از روي عمد با انتخاب اين بحر و مقفي كردن مصراع اول و دوم و چهارم، هم به زيبايي بياني كمك شايسته كرده‌ و هم از جهت سرشاري معاني، كوشش بديع به عمل آورده تا به بداعت كار جلوه و جلايي نو بخشد و كاري كه ممكن بود در قالب مثنوي يا دوبيتي كم فروغ نمايد، از آرايه‌هاي تازه برخوردار شود و اين ابتكار، فتح بابي در ايجاد چنين آثاري باشد كه خود باعث غناي بيشتر گنجينه‌هاي ادبي و مذهبي شود.

اگر چه بسياري از گفتني‌‌ها در گنج‌نامه منظوم آمده ولي آن‌چه شايان يادآوري است، اين كه ترجمه منظوم شاعر در بسياري از موارد مخاطب را از مراجعه به متن اصلي بي‌نياز مي‌كند؛ چرا كه از فصاحت و بلاغتي كه لازمه چنين متن عظيمي باشد برخوردار است، چون ترجمه و تفسير هر حديثي يك جا در يك رباعي لحاظ شده و مخاطب مي‌تواند با مطالعه مطالب و مقايسه با اصل اثر، خود به قضاوت بنشيند. 

همچنين لازم به ذكر است كه محتواي كتاب نهج‌الفصاحه، مشتمل بر 2510 رباعي و بقيه به صورت مثنوي سروده شده است.

براساس مطالب كتاب، مرجع ترجمه شاعر همان‌گونه كه خودش اشاره كرده، متن نوشته شده توسط ابوالقاسم پاينده است كه متاسفانه دچار مشكلات چندي است كه از آن جمله مي‌توان به بي‌شماره بودن بعضي و تكراري بودن برخي اشاره كرد ولي از آن‌جا كه شاعر امانت‌داري كرده، از بيم به هم ريختگي شماره رديف حديث‌ها، اجازه جابه‌جايي آن را به خود نداده است. به هر حال، هيچ‌يك از موضوعات فوق كه اغلب در متون پيش مي‌آيد، نمي‌تواند از ارزش ادبي و معنوي اثر بكاهد.

اين اثر شامل روايات، خطبه‌ها و تمثيل‌هايي است كه از حضرت رسول اكرم‌(ص) به يادگار مانده‌اند و مسلمانان، به ويژه شيعيان را با معارف الهي آشنا مي‌سازد.

چاپ نخست كتاب «برداشتي منظوم از نهج‌الفصاحه محمد(ص)» با شمارگان 1000 نسخه، 450 صفحه و به بهاي 65000 ريال راهي بازار نشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط