شنبه ۳ دی ۱۳۹۰ - ۱۳:۵۳
پاسخي مستدل به سوالاتي فراگير

كتاب «توحيد در نگاه عقل و دين» نوشته محمدباقر شريعتي سبزواري از سوي موسسه بوستان كتاب تجديد چاپ شد. اثر حاضر، راه‌هاي خداشناسي، چگونگي شناخت خدا از راه اسما و صفات، مرزهاي توحيد و شرك، توحيد در عبادت، توحيد و توسل و همچنين توحيد افعالي را در فصل‌هاي مختلفي به كمك آيات و روايات و دليل‌هاي عقلي، كاويده است.-

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اثر حاضر، مجموعه مقاله‌هايي است كه به عنوان متن درسي در مجله «با معارف اسلامي آشنا شويم» تدوين شده و مورد ارزيابي، نقد و بررسي متفكران و مشتركان قرار گرفته و اكنون پس از تكميل، اصلاح و بازنگري مجدد منتشر شده‌اند. 

بر اساس مطالب كتاب، خداشناسي از اصول عقايد تمام اديان جهان به شمار مي‌رود و تقليد و تعبد در آن روا نيست و هركس بايد در خور استعداد و به ميزان ظرفيت و علم و آگاهي خود، در آن به تحقيق بپردازد. از نظر اسلامي نيز تقليد در اصول اعتقادات، حرام و تحقيق و مطالعه واجب است. كتاب حاضر در اين راستا تدوين شده است.

اين اثر مي‌تواند براي پيروان تمام اديان الهي سودمند و كارساز باشد، چرا كه در اين مجموعه، تنها به دلايل عقلاني، وجداني، فطري و رواني تكيه شده و از مسايل تعبدي، كاملا پيراسته است و اگر آيه و حديثي هم آورده شده، بيشتر جنبه راهنمايي دارد و عقل و فطرت را شكوفا مي‌سازد. از مطالب دانشمندان مشهور جهان نيز در اين اثر استفاده شده كه براي همه موحدان مفيد است.

تاكنون كتاب‌هاي فراواني درباره خداشناسي نوشته شده‌اند كه بيشتر آن‌ها مشتمل بر يك سلسله براهين منطقي و عقلاني‌اند كه از حوصله و فهم جوانان به دور است. از سوي ديگر، اكثر جوان‌ها در جست‌وجوي خدايي‌اند كه او را با دلايل وجداني و فطري بفهمند و براي شبهاتي كه شياطين جن و انس، به صورت سطحي و عوامانه مطرح كرده و در اذهان آن‌ها مانده است، جواب قانع كننده داشته باشند؛ شبهاتي مانند اين‌كه «اگر خدا علت اصلي به وجود آورنده جهان است، پس خود او را چه كسي خلق كرده است؟ اگر خداي متعال، حكيم و مهربان است، پس چرا اين همه مصائب، ناكامي‌ها، زلزله‌ها و توفان‌ها را خلق مي‌كند؟ چرا يك عده كامياب و جمعي ناكامند؟ اگر خدا مي‌دانست ابليس باعث گمراهي انسان‌ها مي‌شود، پس چرا او را آفريد؟ خدا در كجا قرار دارد؟ در آسمان‌هاست يا مكان ندارد؟ آيا نور است؟ آيا خداوند مي‌تواند سنگي را بسازد كه خودش نتواند آن را بردارد؟ چرا خداوند ظالمان و ستم‌گران را پيش از اين كه دست به جنايت بزنند نابود نمي‌كند؟»

برخي نيز مي‌پرسند كه «چرا خداوند موجودات موذي و درنده مانند مار و عقرب و شير و پلنگ را خلق كرده است؟ خداوند با چه هدفي، عالم و آدم را آفريد؟ چرا غالبا، ظالمان را بر مظلومان حاكم قرار مي‌دهد؟» گاهي برخي از محرومان نيز مي‌پرسند كه «خدا چرا مرا آفريد؟ پاسخ داده مي‌شود: براي رسيدن به تكامل علمي، اعتقادي و اخلاقي. او در پاسخ مي‌گويد: من چنان در وادي مشكلات غوطه‌ورم كه نه تكامل علمي را مي‌خواهم نه قرب الهي را، من در اين شرايط طالب مرگم، با توجه به اين سرنوشت غم‌انگيزي كه دارم، نمي‌دانم او چرا مرا آفريده است؟»

نويسنده در اين نوشتار، پاسخگويي مستدل به چنين سوالات و شبهاتي را دنبال مي‌كند و مباحث خداشناسي را مطرح مي‌سازد تا جوانان و پيروان مذاهب، پاسخ‌هاي مناسب را دريافت كنند.

اين اثر در 13 عنوان مطالب مفيدي درباره «توحيد» ارايه مي‌دهد. «ضرورت بحث درباره خداشناسي، راه‌هاي خداشناسي، قرآن و راه‌هاي خداشناسي، راه‌هاي خداشناسي از نگاه امام علي(ع)، علل گرايش به مادي‌گري، چگونه درباره خدا بينديشيم؟ شناخت خدا به صفات و اسماء، توحيد و شرك ذاتي، توحيد در عبادت، توحيد و شرك و ريا، توحيد در عبادت و توسل، توحيد افعالي و مساله قضا و قدر» عناوين كتاب حاضر را تشكيل مي‌دهند.

چاپ دوم كتاب «توحيد در نگاه عقل و دين» با شمارگان 1000 نسخه، 400 صفحه و به بهاي 70000 ريال راهي بازار نشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط