پنجشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۰ - ۱۱:۱۵
بيان جايگاه كلمات و جملات در كلام كتاب آسماني مسلمانان

چاپ نخست از جلد چهارم كتاب «تفسير آموزشي قرآن كريم (بيان جايگاه كلمات و جملات در كلام)» نوشته سيد محمدرضا صفوي، تهيه شده توسط پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي و مركز فرهنگ و معارف قرآن، از سوي موسسه بوستان كتاب منتشر و روانه بازار نشر شد. اين اثر، مرحله دوم تفسير آموزشي را شامل مي‌شود و بيشتر به بيان ساختار نحوي كلمات و جملات آيات مي‌پردازد.-

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اين مجموعه تفسير آموزشي، در 32 درس آماده شده است و دانش‌پژوه را بر شناخت جايگاه كلمات و جملات قرآن توانا مي‌سازد و بدين طريق به ترجمه دقيق آيات تسلط مي‌يابد و زمينه‌ساز دريافت مفاهيم آيات مي‌شود و او را براي رسيدن به هدف نهايي ياري مي‌دهد.

هردرس به بُعدي از ابعاد آيات و يا به روشي از روش‌هاي تفسيري مي‌پردازد. اثر حاضر كه جزء چهارم قرآن يعني سوره مباركه «آل‌عمران» از آيه 93 تا آخر و سوره نساء تا آيه 24 را شامل مي‌شود، معمولا يك يا چند آيه تحت عناوين واژه‌ها، توضيح و تحليل واژه‌ها، ترجمه و شرح و بيان، مورد مطالعه قرار مي‌گيرد.

نمايي از مراحل تفسير آموزشي
اين تفسير آموزشي در شش مرحله و در هر مرحله به بعدي از ابعاد آيات و يا به روشي از روش‌هاي تفسيري پرداخته است كه در اين مجال به بررسي اجمالي آن‌‌ها پرداخته مي‌شود. 

مرحله نخست: در اين مرحله به تناسب مخاطبان ـ‌كه آشنايي چنداني با معاني واژه‌ها و چگونگي هيات كلمات قرآن كريم ندارند يا از تسلط و ورزيدگي لازم برخوردار نيستند‌ـ معناي مفردات همراه با تعيين هيات كلمات و ويژگي‌هاي آنها بيان مي‌شود.

مرحله دوم: در اين مرحله جايگاه هر كلمه در جمله و جايگاه جمله در كلام بيان مي‌شود. 

مرحله سوم: در اين مرحله استخراج نكته‌ها و پيام‌هاي آيات با توجه به علوم بلاغي مورد توجه و اهتمام قرار گرفته است. 

مرحله چهارم و پنجم: با توجه به روش‌هاي متعددي كه در تفسير قرآن كريم وجود دارد، در اين دو مرحله، تفسير قرآن به قرآن و تفسير ماثور، كه از اساسي‌ترين روش‌هاي تفسيري‌اند، به صورت عملي آموزش داده مي‌شوند. 

مرحله ششم: در اين مرحله مباحث مراحل پيشين به كار برده مي‌شوند، ولي رويكرد اين مرحله، اهتمام و توجه به مباحث اجتماعي ـ تربيتي قرآن كريم است. 

ويژگي‌هاي اين مجموعه تفسيري
در اين اثر تلاش شده است تا همه مطالب بازگو شده به الفاظ قرآن و ساختار جملات آيات مستند باشند و از تاويل آيات و توجيه آنها برخلاف ظاهرشان پرهيز شود. 

بديهي است كه قراين روشن درون قرآني اعم از پيوسته و ناپيوسته كه هر متكلمي مي‌تواند به اتكاي آنها، مراد خويش را بنماياند، نبايد مورد غفلت قرار گيرند كه در حقيقت، آن‌گونه قرآين خود شكل‌دهنده ظواهرند. توجه و رعايت اين روش تفسيري فراگيران قرآن را از فرو افتادن به ورطه تفسير به‌راي باز مي‌دارد و نيز موجب مي‌شود تفسيرهايي را كه بر اساس آراي شخصي شكل گرفته و نظريات شخصي مفسر در آن‌ها نقش داشته است بازشناسد.

مستندات اين تفسير در لغت و ساير مسائل ادبي منابع، اصيل و معتبرند. در بخش‌هايي از اين مجموعه تفسيري ـ‌به تناسب مخاطبان‌ـ مستندات بازگو شده‌اند تا دانش‌پژوه بياموزد كه در بحث‌هاي لغوي و مانند آن بايد از متخصصان هر فن بهره گرفت و از استناد به منابعي كه صاحبان آنها در فن مربوطه از استادان آن فن نيستند، پرهيز كرد.

اين مجموعه بر آن است كه دانش‌پژوه قرآني در فرايند آموزش خودش به اتكاي ابزار تفسير، مفاهيم آيات را دريابد و استادان تنها او را در مسير دريافت مفاهيم و معارف قرآني راهنمايي مي‌كنند.

اين اثر تفسيري متناسب با سطح علمي دانش‌پژوهان قرآني تدوين يافته است و در هر مرحله، همگام با ارتقاي علمي آنان، متن تفسيري نيز ارتقا مي‌يابد تا مطالب ارايه شده؛ نه فراتر از سطح علمي مخاطب باشد و نه فروتر از سطح آن‌ها.

اين مجموعه علاوه بر تفهيم آيات به فراخور سطح علمي، دانش‌پژوه را بر علوم ادبي (صرف، نحو، معاني و بيان) تسلط مي‌بخشد.

آشنايي با متون تفسيري، از نيازهاي دانش‌پژوه قرآني است. براي تامين اين نياز، به فراخور سطح علمي مخاطبان، بخش‌هايي از متون تفسيري مختلف در اين مجموعه گرد آمده است تا همراه با فراگيري مفاهيم قرآن، با متون تفسيري نيز آشنا شوند.

چاپ نخست از جلد چهارم كتاب «تفسير آموزشي قرآن كريم (بيان جايگاه كلمات و جملات در كلام)» با شمارگان 1000 نسخه، 396 صفحه و به بهاي 71000 ريال راهي بازار نشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط