پنجشنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۰ - ۰۹:۰۰
پاسخ به سوالاتي از جنس شبهه

چاپ نخست كتاب «توحيد در نگاه عقل و دين» نوشته محمدباقر شريعتي سبزواري از سوي موسسه بوستان كتاب منتشر و روانه بازار نشر شد._

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) اثر حاضر راه‌هاي خداشناسي، چگونگي شناخت خدا از راه اسما و صفات، مرزهاي توحيد و شرك، توحيد در عبادت، توحيد و توسل، توحيد افعالي را در فصل‌هاي مختلفي به كمك آيات و روايات و دليل‌هاي عقلي كاويده است.

خداشناسي و اعتقاد به آفريدگار جهان، حقيقتي عقلاني از باب قانون علت و معلول و همچنين عشقي ذاتي و فطري از نظر رواني محسوب مي‌شود. تمام افراد بشر بر اين باور نهادينه شده‌اند كه گويا وظيفه ذاتي آنها جست‌وجو از واجب متعال و پرستش حضرت باري‌تعالي است. بدين جهت، انسان منهاي خدا نمي‌تواند زندگي شرافت‌مندانه و معقولي داشته باشد، بلكه آرامش واقعي در سايه ايمان به خدا ممكن خواهد بود.
            
امروز اكثريت قريب به اتفاق ملل جهان، مذهبي‌اند و هر دين و مسلكي نيز ايمان به خدا را در راس مسائل اعتقادي و عملي خود قرار داده است، طوري كه دين منهاي خدا هرگز دين و آيين به حساب نمي‌آيد.
 
در واقع، مكاتب بشري بر دو گونه‌اند؛ مكتب خداباوري كه به اكثريت انسان‌ها در هر زمان و مكان برمي‌گردد و مكتب الحادي كه اقليت بسيار اندكي در هر عصر و زمان محسوب مي‌شوند. اينان انكار خدا را سرلوحه مكتب خويش قرار داده‌اند و به زبان، منكر، اما در ذاتشان مومن به خدايند.

پيروان مكتب الحادي تنها به نفي خدا بسنده نكرده و نمي‌كنند، بلكه به كمك شياطين جني؛ آنان كه از سردمداران مسلك‌هاي مادي به حساب مي‌آيند، مي‌پيوندند و اديان الهي و باور مقدس «خداباوري» را در معرض تهاجم و حملات بي‌امان قرار مي‌دهند و هر روز شبهه تازه و سفسطه‌اي بي‌پايه مطرح مي‌كنند. از اين‌رو، هواداران مكاتب ديني بايد همواره به شبهات ملحدان و هواداران ابليس پاسخ مناسب بدهند.

به عقيده نويسنده كتاب، خداشناسي از اصول عقايد تمام اديان جهان به شمار مي‌رود و تقليد و تعبد در آن روا نيست. هركس بايد در خور استعداد و به ميزان ظرفيت و علم و آگاهي خود در آن به تحقيق بپردازد. از نظر اسلامي نيز تقليد در اصول اعتقادات، حرام و تحقيق و مطالعه واجب است. كتاب حاضر در اين راستا تدوين شده تا راهنماي تحقيق محصلان و پژوهش‌گران قرار گيرد.

اين كتاب مي‌تواند براي پيروان تمام اديان الهي سودمند و كارساز باشد، چرا كه در اين مجموعه، تنها به دلايل عقلاني، وجداني، فطري و رواني تكيه شده و از مسائل تعبدي، كاملا پيراسته است و اگر آيه و حديثي هم آورده شده، بيشتر جنبه راهنمايي دارد و عقل و فطرت را شكوفا مي‌ كند.

از مطالب دانشمندان مشهور جهان نيز در اين اثر استفاده شده كه براي همه موحدان مفيد است.

تاكنون كتاب‌هاي فراواني درباره خداشناسي نوشته شده‌اند كه بيشتر آنها مشتمل بر يك سلسله براهين منطقي و عقلاني‌اند كه از حوصله و فهم جوانان به دور است. وانگهي؛ اكثر جوان‌ها در جست‌وجوي خدايي‌اند كه با دلايل وجداني و فطري، آن را بفهمند و براي شبهاتي كه شياطين جن و انس، به صورت سطحي و عوامانه مطرح كرده و در اذهان آنها مانده است، جواب قانع كننده داشته باشند. مثل اين‌كه اگر خدا علت اصلي به وجود آورنده جهان است، پس خود او را چه كسي خلق كرده است؟ يا اگر خداي متعال، حكيم و مهربان است، پس چرا اين همه مصائب، ناكامي‌ها، زلزله‌ها و توفان‌ها را خلق مي‌كند؟ چرا يك عده كامياب و جمعي ناكام‌اند؟ اگر خدا مي‌دانست ابليس باعث گمراهي انسان‌ها مي‌شود، پس چرا او را آفريد؟ خدا در كجا قرار دارد؟ در آسمان‌هاست يا مكان ندارد؟ آيا نور است؟ آيا خداوند مي‌تواند سنگي را بسازد كه خودش نتواند آن را بردارد؟ چرا خداوند ظالمان و ستم‌گران را پيش از اين كه دست به جنايت بزنند نابود نمي‌كند؟ ديگر اين كه چرا خداوند موجودات موذي و درنده، همچون مار و عقرب و شير و پلنگ را خلق كرده است؟ خداوند با چه هدفي، عالم و آدم را آفريد؟ چرا غالبا، ظالمان را بر مظلومان حاكم قرار مي‌دهد؟ گاهي برخي از محرومان مي‌پرسند: خدا چرا مرا آفريد؟ پاسخ داده مي‌شود: براي رسيدن به تكامل علمي، اعتقادي و اخلاقي. او در پاسخ مي‌گويد: من چنان در وادي مشكلات غوطه‌ورم كه نه تكامل علمي را مي‌خواهم نه قرب الهي را، من در اين شرايط طالب مرگم، با توجه به اين سرنوشت غم‌انگيزي كه دارم، نمي‌دانم او چرا مرا آفريده است؟ مي‌گويند: خداوند بعضي را خوش‌شانس و بعضي را بدشانس قرار داده، اين نوع تبعيضات را چرا به وجود آورده است؟ آيا ذات اقدس الهي، نسبت و قرابتي با برخي از بندگانش دارد؟

بر اساس مطالب كتاب، «صحيح است كه اغلب جوان‌هايي كه پيرو مذاهب الهي هستند، خدا را بر طبق عقل و فطرت قبول دارند، ولي ده‌ها سوال در اين موضوع، آنان را رنج مي‌دهد. متاسفانه كتاب‌هاي خداشناسي از اين‌گونه شبهات طفره رفته‌اند، در صورتي كه اين قبيل كتاب‌ها بايد به گونه‌اي خدا را معرفي كنند كه تمام شبهات آنها برطرف شود.»

نويسنده در اين نوشتار، چنين اهدافي را دنبال مي‌كند و با اين جهت‌گيري خاص، مباحث خداشناسي را مطرح مي‌سازد تا جوانان و پيروان مذاهب، پاسخ‌هاي مناسب را دريافت كنند.

اين اثر، در 13 عنوان مطالب مفيدي درباره «توحيد» ارايه مي‌دهد. ضرورت بحث درباره خداشناسي، راه‌هاي خداشناسي، قرآن و راه‌هاي خداشناسي، راه‌هاي خداشناسي از نگاه امام علي(ع)، علل گرايش به مادي‌گري، چگونه درباره خدا بينديشيم؟ شناخت خدا به صفات و اسماء، توحيد و شرك ذاتي، توحيد در عبادت، توحيد و شرك و ريا، توحيد در عبادت و توسل، توحيد افعالي و مساله قضا و قدر، عناوين كتاب حاضر را تشكيل مي‌دهند.

چاپ نخست كتاب «توحيد در نگاه عقل و دين» با شمارگان 1000 نسخه، 400 صفحه و بهاي 70000 ريال راهي بازار نشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط