سه‌شنبه ۱۵ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۶:۰۰
روزي كه آشتي جهاني حكمفرما مي‌شود

چاپ نخست كتاب «نزول مسيح و ظهور موعود» نوشته ميرتقي حسيني گرگاني از سوي موسسه بوستان كتاب منتشر و روانه بازار نشر شد.-

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اثر حاضر، چگونگي نزول حضرت عيسي مسيح(ع) و ظهور بقيةالله الاعظم حضرت اباصالح المهدي(عج) را در آخرالزمان بررسي كرده است.

اصل مساله مهدويت، مورد اتفاق همه دين‌هاي توحيدي و غيرتوحيدي است و همه مكتب‌ها و آيين‌هاي آسماني و غيرالهي از آن سخن به ميان آورده‌اند، ولي هر يك در حد توان خود به آن پرداخته و بحث كرده‌اند. برخي از اديان آن را به عنوان بحث اصلي و محوري قرار داده و برخي هم در حاشيه آن را مطرح كرده‌‌اند.

آنچه مورد اتفاق همه كيش‌هاست، آمدن مصلح و موعود منتظر در آخرالزمان است. در اين ميان، يهوديت، مسيحيت و اسلام، به طور جدي درباره منجي، بحث‌هايي عميق و ادامه‌دار ارايه داده، همه زواياي آن را در نظر گرفته‌اند.

مهدويت در اسلام، به ويژه مكتب تشيع، اصلي از اصول است، چون امامت از ديدگاه شيعه، جزء اصول دين محسوب مي‌شود و شيعيان حضرت مهدي(عج) را امام دوازدهم خود مي‌دانند. بنابراين، بحث مهدويت داخل در اركان و اصول دين است و اهميتي ويژه دارد. به همين دليل، ضروري است همه جوانب و اطراف آن بررسي شود تا پرسشي باقي نماند و اگر هم براي كسي پرسشي پيش آمد، با مراجعه به كتاب‌هاي موجود، پاسخ خود را دريافت كند.

با كمال تاسف، درباره نزول مسيح در آخرالزمان كه مورد اتفاق سه كيش بزرگ جهان (اسلام، نصرانيت و يهوديت) است، آن‌گونه كه مي‌بايست، تحقيق نشده است و آن اندازه هم كه بحث شده، پراكنده، مختصر و گذراست و به عنوان موضوعي مستقل، نقد و كاوش نشده است. از اين‌رو، حساسيت و اهميت موضوع هبوط و نزول هم‌زمان مسيح(ع) با ظهور موفور السرور حجت‌بن الحسن‌(عج) نويسنده اين اثر را واداشته تا در حد توان خود، وارد بحث شود.

موعود منتظر، باور همه اديان و مذاهب
مساله مهدويت، انتظار مصلح كل و موعود منتظر، از ويژگي‌هاي دين اسلام نيست، بلكه همه اديان و مذاهب آن را پذيرفته‌اند و تنها اختلاف موجود بين آنها در نام‌گذاري است. اين اعتقادي است كه نويسنده كتاب دارد و در ادامه هم مي‌نويسد: «پيامبران الهي، كه هر يك از آنها مصلح دوران خود بوده‌اند، از ظهور كسي خبر داده‌اند كه جهان را به تسخير خود در خواهد آورد، بر همه كره زمين حكم‌راني خواهد كرد و گستره عدالتش اقطار زمين را فرا مي‌گيرد. اين باور، تنها جنبه الهي و ديني ندارد، بلكه افزون بر آن، بارقه‌اي است براي خواسته‌ها و آرزوهاي همه انسان‌ها، با كيش‌ها و آيين‌هاي مختلف. همچنين مي‌توان گفت: اين امر بازده الهام فطري مردمي است كه با اختلاف در مذهب و عقيده، دريافته‌اند براي انسانيت، روز موعودي خواهد بود كه با فرا رسيدنش، هدف نهايي و مقصد بزرگ رسالت‌هاي آسماني انسان‌ها تحقق مي‌يابد، هر چند مسير آن در طول تاريخ، پرفراز و نشيب و پرتگاه است و هر چند به دنبال رنج‌هاي خانمان‌سوز و جانكاه به وجود مي‌آيد، ولي امري مسلم و اجتناب‌ناپذير است.
انتظار چنين آينده‌اي، ويژه انسان‌هاي مومن به غيب نيست، بلكه ديگران نيز به گونه‌اي به آن باور دارند. براي مثال در ماترياليسم ديالكتيك كه تاريخ را براساس تضادها تفسير مي‌كند، روزي مطرح است كه همه تضادها از بين رفته و سازش و آشتي حكمفرما مي‌شود.»

همچنين از علامه مجلسي نقل شده است كه «جميع طوايف امم از بني‌آدم، به ويژه اهل كتاب ـ‌‌يهوديان و نصرانيان، كافران حربي، مرتاضان هندي، اهل خطا (چين)، بربر، براهمه، حكما، دانايان، اهل نجوم و همه فرقه‌هاي اسلامي، به وجود شريف آن صاحب‌الامم و جامع‌الكلم قائل‌ هستند، مگر اندكي از نصرانيان و فرقه‌اي از فرنگيان، كه در خصوصيات آن اختلاف كرده‌اند.»

نام موعود به رمز و اشاره در قرآن و ديگر كتاب‌هاي ديني آمده است. براي مثال در قرآن، «نجم»، «عصر» و «فجر» است؛ در صحف ابراهيم، «حاشر»؛ در زبور، «مفيق»؛ در تورات، «ماشع»؛ در انجيل، «مسيح‌الزمان»؛ در كتاب زمزم، «سروش» و «ايزد» است؛ در هزارنامه هندوان، «لند بطاوا» نام دارد. شيخ بهايي در كشكول خود مي‌نويسد: «فارسيان او را ايزدشناس و ايزدنشان يا راهنما و خداشناس و برهان‌الله گويند.»

ظهور عزيز يهوديان و بازگشت مسيح ‌ترسايان، در ظهور آخرين وصي ‌الهي، يعني حجت حق، مهدي موعود(عج) تحقق خواهد يافت و انتظار همه دين‌ها و انسان‌ها با آمدن امام زمان(عج) به پايان مي‌رسد.

كتاب حاضر در سه بخش، مساله نزول حضرت مسيح(ع) و ظهور مهدي موعود(عج) را بررسي كرده است.

بخش نخست، در مبادي و مباحثي است كه به عنوان پيش‌نياز بحث اصلي بايد به آنها پرداخته شود. برخي از بحث‌هاي اين بخش عبارت است از: مساله مهدويت و برداشت همه انسان‌ها از آن، مفهوم و مصداق انتظار، گستردگي عدالت و برخي موضوع‌هاي ديگر كه در جاي خودشان ارزيابي مي‌شوند.

بخش دوم اين اثر، بيانگر شباهت‌هاي مهدي(عج) به مسيح(ع) و برعكس است كه به تك تك آنها اشاره مي‌شود و بخش سوم نيز درباره رابطه نزول مسيح(ع) با ظهور موعود منتظر و قائم آل‌محمد(ص) است. اين بخش، بحث اساسي كتاب را تشكيل مي‌دهد. در اين كتاب، سعي وافر و تلاش جدي صورت گرفته است تا با دقت به همه سويه‌هاي اين موضوع پرداخته و درباره آن بحث و پژوهش شود.

چاپ نخست كتاب «نزول مسيح و ظهور موعود» با شمارگان 1200 نسخه، 496 صفحه و بهاي 94000 ريال راهي بازار نشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط