سه‌شنبه ۱۵ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۲:۱۵
شناخت سالار شهيدان از زبان خود

ويرايش جديدي از كتاب «سخنان حسين‌بن علي(ع) از مدينه تا كربلا» نوشته آيت‌الله محمدصادق نجمي از سوي موسسه بوستان كتاب منتشر شد.-

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اثر حاضر، كلمات و سخنان امام حسين(ع) را از منابع دست اول تاريخي گردآوري كرده و گنجينه‌اي از معارف ديني، سياسي و تاريخي را به آساني در اختيار علاقه‌مندان خاندان عصمت و طهارت(ع) گذاشته است.

اكثر نويسندگان و تحليل‌گران، حادثه مهم و تاريخي عاشورا و قيام مقدس حسين‌بن علي(ع) را از جنبه خاصي بررسي كرده‌اند و تنها همان جنبه را انگيزه اين قيام دانسته‌اند. گاهي نيز انگيزه‌هاي گوناگوني كه در شكل گرفتن اين حركت موثر بوده، بدون توجه به مراتب اهميت آنها در هم آميخته و مسائل فرعي با مسائل اصلي مختلط شده‌اند و گاهي به جنبه‌هاي فرعي آنچنان توجه شده كه انگيزه‌هاي اصلي به‌طور كلي در بوته فراموشي قرار گرفته‌اند، زيرا در اين قيام اعجاب‌انگيز و در اين حركت بزرگ تاريخي، گاهي سخن از امتناع بيعت با يزيد به ميان آمده است و گاهي امام(ع) در خطبه‌هاي خويش از شيوع فساد و تغيير احكام اسلام، شديدا انتقاد مي‌كند و حلال شدن حرام‌ها و تحريم حلال‌ها را انگيزه قيام خويش برمي‌شمارد. در جاي ديگر مي‌بينيم مساله دعوت مردم كوفه از امام(ع) مطرح مي‌شود و...

خطابه‌ها و سخنراني‌ها و جملات كوتاه و همچنين نامه‌هاي متعددي كه از حسين‌بن علي(ع) در طي سفر خويش از مدينه تا كربلا و تا شهادت آن بزرگوار نقل شده‌اند -با توضيحاتي كه در اين كتاب به آنها افزوده شده- مي‌توانند اين مساله را تا حدودي روشن كنند و بيانگر اهميت و ارزش هريك از اين انگيزه‌ها باشند.

گذشته از اين موضوع مهم و حساس، از راه گفتار و سخن خود حسين‌بن علي(ع) است كه مي‌توان بيش از گفتار هر مورخ و نوشته هر نويسنده و دانشمند با آن چهره مصمم و همت عالي، روح شجاع و پرشهامت و شخصيت معنوي و روح عاطفي و انساني و سرانجام با آن حماسه جاويدان آشنا شد.

با وجود اين اهميت و ويژگي، اين سخنان پراكنده و به مناسبت‌هاي گوناگون در كتاب‌هاي تاريخ و حديث نقل شده و به‌طور كامل و به صورت مجموعه‌اي مستقل جمع‌آوري نشده‌اند. بر همين اساس، نويسنده كتاب «سخنان حسين‌بن علي(ع) از مدينه تا كربلا»، متن سخنان امام(ع) را از آغاز حركت از مدينه تا هنگام شهادت، به ترتيبي كه در مناسبت‌هاي مختلف ايراد فرموده است از منابع و مدارك مختلف گرد‌آورده، به صورت مجموعه‌اي در اختيار علاقه‌مندان قرار مي‌دهد و براي اين كه اين سخنان مورد استفاده عموم و بيانگر انگيزه قيام حسين‌بن علي(ع) باشد، علاوه بر ترجمه، توضيحات لازم و نتيجه‌گيري‌هايي را نيز در پاره‌اي موارد به آنها افزوده است.

نويسنده اين اثر در مقدمه كتاب، ذكر چند نكته را لازم و ضروري دانسته و مي‌نويسد: «1- همان‌گونه كه از نام كتاب پيداست، منظور از سخنان حسين‌بن علي(ع) تنها آن قسمت از سخناني است كه در مسير آن حضرت از مدينه تا كربلا نقل شده است و اما سخنان ارزنده، مواعظ و نصايح پرارج، جاودانه و احاديث فراوان و نغزي كه در طول زندگي امام(ع) از آن بزرگوار در كتاب‌هاي تاريخ و حديث آمده به مجموعه و يا مجموعه‌هاي مستقل ديگري نيازمند است. و اميد است –انشاءالله- در آينده نزديك تحت عنوان "مواعظ و سخنان حسين‌بن علي(ع)" در اختيار علاقه‌مندان قرار بگيرد. 

2- در مورد سخنان امام(ع) از مدينه تا شهادت نيز مدعي نيستيم كه همه سخنان آن حضرت در اين مجموعه گردآوري شده است، زيرا با تلاش فراواني كه در گردآوري اين سخنان از مدارك و منابع موثق به عمل آمده، ممكن است سخني در مجموعه‌اي نقل شده باشد كه ما به آن مجموعه دست‌رسي نداشته‌ايم يا به علل ديگر مانند عدم دست‌رسي به مدرك مورد اعتماد، از نقل آن در اين مجموعه خودداري كرده‌ايم، از اين‌رو اگر اين كتاب را به جاي «سخنان»، «گلچيني از سخنان حسين‌بن علي(ع)» بناميم به واقعيت نزديكتر است. 

3- منظور از سخنان حسين‌بن علي(ع) كه در اين مجموعه گردآوري شده تنها متن سخنان آن حضرت است، اما مطالب زيادي كه به صورت نقل به معنا در طول سفر عراق از امام(ع) نقل شده از موضوع اين كتاب خارج است.»

درباره نويسنده اين اثر نيز بايد گفت كه آيت‌الله محمدصادق نجمي (نويسنده اين اثر) سال 1315 شمسي در اطراف شبستر به دنيا آمد. وي در دوران 30 ساله تحصيل خود در حوزه علميه قم، علاوه بر كسب علم و تدريس، به تاليف و ترجمه كتاب نيز پرداخت كه از جمله‌ آنها مي‌توان «تاريخ حرم ائمه بقيع(ع)» -كه به عربي نيز ترجمه شده است-، «حمزه سيدالشهداء(ع)»، «دو تاريخ همگون»، «سيري در صحيحين» كه به عربي و اردو نيز ترجمه شده است، «يك مناظره علمي» كه به عربي نيز ترجمه شده است، «ترجمه البيان و عبدالله‌بن سبا» به فارسي، «تجلي وحدت»، «سخنان حسين‌بن علي(ع)» كه به اردو و تركي آذري نيز ترجمه شده است را نام برد. 

آيت‌الله نجمي مدت 20 سال امام جمعه شهرستان خوي و شانزده سال رئيس دانشگاه اين شهر بود و در دور دوم از آذربايجان غربي و دور سوم از آذربايجان شرقي به نمايندگي مردم در مجلس خبرگان انتخاب شد.

كتاب حاضر در چهار بخش سامان يافته است. «از مدينه تا مكه، از مكه تا كربلا، در كربلا و خطبه حسين‌بن علي(ع) در مني» عناوين بخش‌هاي اين اثرند. 

اين اثر، كتاب برگزيده جشنواره مرزباني وحي و خرد در سال 1387 نيز محسوب مي‌شود.

چاپ چهاردهم كتاب «سخنان حسين‌بن علي(ع) از مدينه تا كربلا»(ويرايش سوم) با شمارگان 1200 نسخه، 420 صفحه و بهاي 63000 ريال راهي بازار نشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط