شنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۰:۰۰
انتخاب همسر، چرا و چگونه؟

کتاب «جوان و همسرگزيني» نوشته آيت‌الله ابراهيم اميني از سوي موسسه بوستان کتاب تجديد چاپ شد. اين اثر كه هفتمين كتاب از مجموعه آثار «جوان و باورها»ست، به موضوع همسرگزيني جوانان پرداخته است.\

به گزارش خبرگزاري کتاب ايران(ايبنا)، در راستاي تدوين اين اثر، از راهنماييهاي ارزنده پيامبر اكرم(ص) و ائمه اطهار(عليهم‌السلام) كه در احاديث آمده استفاده شده و همچنين از بررسي زندگي جمع كثيري از خانوادهها كه در ازدواج موفق بوده يا شكست خورده‌اند نيز بهره گرفته شده است.

ازدواج مي‌تواند خوشبختي يا بدبختي دختر و پسر را رقم بزند. از اين‌رو، شايسته است با بصيرت و درايت كافي و لازم چنين بنايي نهاده شود.
با توجه به نياز طبيعي انسان به داشتن همسر و نظر به اهميت فراواني كه دين اسلام براي «ازدواج» لحاظ كرده و آن را با اوصافي همچون «دوست داشتني‌ترين پيوندها در نزد خدا»، «آرام‌ بخش روان»، «رهايي‌بخش از آلودگي‌ها و فساد دنيايي و عذاب آخرت» و «وسيله استحكام و تكميل دين» وصف و معرفي كرده و در دستور فقهي بيان شده است كه «اگر كسي به خاطر نداشتن همسر به حرام مي‌افتد، واجب است كه ازدواج كند». لذا نويسنده اين اثر، در اين نوشتار به مراحل شكل‌گيري و تشكيل خانواده پرداخته و به دختران و پسران مسلمان، «راه درست انتخاب همسر» را آن‌گونه كه دين اقتضا مي‌كند، به طور شفاف بيان مي‌كند.

بر اساس مطالب كتاب، به نظر مي‌رسد كه دو راه در راستاي همسرگزيني داراي اهميت باشد: «دلايلي كه همگان را به تحقيق و بررسي و شناخت پيش از ازدواج وا مي‌دارد» و «مراحل تحقيق و آشنايي و راه درست انتخاب همسر!»

بدون ترديد ازدواج بزرگ‌ترين و مهم‌ترين حادثه زندگي هر انساني است، كه موفقيت يا شكست در آن، براي هر يك از زوجين سرنوشت‌ساز خواهد بود. بنابراين، بر هر دختر و پسري لازم است كه قبل از ازدواج در مورد انتخاب همسر اطلاعات كافي به دست آورند، سپس اقدام كنند، اما متاسفانه اكثر پسران و دختران، بدون تجربه و كسب اطلاعات لازم، به چنين امر بسيار مهم و سرنوشت‌سازي اقدام مي‏كنند؛ در حالي كه نه از شرايط و صفات نيك يك همسر خوب آگاهي دارند و نه راه كشف آن را مي‏دانند. نه از نقاط ضعف و صفات بد همسر خبر دارند نه راه كشف و اجتناب از آنها را مي‏دانند. چه بسا صفتي را از شرايط بسيار مهم و ضروري مي‏پندارند و براي نيل به آن جديت مي‏كنند، در صورتي كه آن صفت اصلا از مزاياي ضروري يك همسر نيست، يا اهميت چنداني ندارد و چه بسا امر بسيار مهمي كه بايد جزء شرايط قرار گيرد ولي در اثر غفلت، آن را از شرايط و مزايا محسوب نمي‏دارند. هنگامي خبردار مي‏شوند كه كار از كار گذشته و چاره‌اي ندارند و در اثر آن، اختلافات و كشمكشها و ناسازگاريها و بهانه‌جوييها شروع مي‏شود و سرانجام يا به طلاق منجر خواهد شد يا ناچارند دندان به جگر بگذارند و تا آخر عمر با تلخي و رنج و اندوه به زندگي ادامه دهند. در صورتي كه اگر آگاهانه عمل مي‏كردند كمتر با شكست و تلخ كامي مواجه مي‏شدند.

به علاوه بسياري از اختلافات خانوادگي و حتي طلاقها از حوادث مراسم نامزدي و تعيين مهر و عقد و عروسي و رفتار پسر و دختر، در دوران قبل از عروسي نشات مي‏گيرد، و چه بسا كدورتهايي در اين زمان به وجود مي‏آيد كه آثار سوء آنها تا پايان عمر باقي خواهد ماند و چه بسا كه به طلاق و جدايي منجر خواهد شد، در صورتي كه اگر دختر و پسر از اطلاعات لازم برخوردار بودند به چنين سرنوشتي گرفتار نمي‏شدند.

بنابراين، انتخاب همسر كار مهم و سرنوشت‌سازي است كه نياز به اطلاعات كافي دارد و نمي‏توان و نبايد آن را سهل و آسان پنداشت و درباره آن غفلت ورزيد. كتاب حاضر بدين منظور تاليف شده تا در انتخاب همسر و مراسم قبل از عروسي به جوانان كمك كند. معلوم است كه والدين دختر و پسر هم كه به سعادت فرزندان خويش مي‏انديشند، مي‏توانند ازاين كتاب بهره بگيرند.

ازدواج، بزرگ‌ترين و مهمترين رويداد زندگي هر انساني است كه آينده جوان و جامعه را رقم مي‏زند، به دليل همين اهميت است كه «جوان» نياز به راهنمايي دارد. كتاب حاضر با همين انگيزه مشاوره و راهنمايي، در چهار بخش تنظيم شده است: فوايد و موانع ازدواج، انتخاب همسر، از خواستگاري تا عقد و از عقد تا عروسي.

اين اثر، جزء مجموعه عقيدتي «جوان و باورها» است كه با عنوانهاي خداشناسي، معاد، پيامبري و پيامبر اسلام، آشنايي با اسلام، آشنايي با وظايف و حقوق زن، امامت و امامان، جوان و همسرگزيني، به چاپ رسيده‌اند.

همه اين مجلدات به قلم روان حضرت آيت‌الله اميني است كه با سالها انديشه‌ورزي در منابع و متون ديني و ارتباط دائمي با جوانان و تفكر در مسائل عقيدتي و تربيتي، چنين مجموعه‌اي را سامان داده است.

چاپ پنجم کتاب «جوان و همسرگزيني» در شمارگان 1200 نسخه، 468 صفحه و بهاي 39000 ريال راهي بازار نشر شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط