پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۳۸
ناوگروهی که بدون توقف ۳ بار دور جهان را می‌چرخد/ روایت خودباوری و کار گروهی ایرانی

نشست تخصصی تبیین دستاورهای ناوگروه ۸۶ در سفر به دور دنیا با نگاهی به کتاب‌های «ناوگروه ۸۶» و «دستاوردهای ناوگروه ۸۶» با حضور فرماندهان نیروی دریایی ارتش برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا نشست تخصصی تبیین دستاورهای ناوگروه ۸۶ در سفر به دور دنیا با نگاهی به کتاب‌های «ناوگروه ۸۶» و «دستاوردهای ناوگروه ۸۶» در محل کوشک کتاب نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران برگزار شد.


علی رستمی از معاونان نیروی دریایی ارتش در این نشست اظهار کرد: ماموریت نیروی دریایی ارتش صرفاً دریانوردی عادی نیست بلکه دارای اهمیت راهبردی است و این ماموریت از نظر رسانه‌ای و نظامی و سیاسی و امنیتی دور نمانده است و در منظومه فکری رهبر معظم انقلاب می‌فرمایند که نیروی دریایی از بخش‌های جغرافیایی ایران فاصله بگیرد و عمق راهبردی جمهوری اسلامی ایران را افزایش دهد.


وی افزود: نیروی دریایی در دیپلماسی می‌تواند از آب‌های خود فراتر برود. نیروی دریایی تلاش می‌کند پیام صلح و دوستی مردم ایران را به سایر کشورهای دور دست برساند و بتواند در بنادر مختلف جهانی پهلو بگیرد در شرایطی که دشمنان تلاش می‌کنند کشور ایران را در انزوا نشان دهند، در حالی که نیروی دریایی توانست با ناوگروه ۸۶ در کشورهای برزیل، آفریقای جنوبی، عمان و هند پیام صلح بدهد.


رستمی ادامه داد: نیروی دریایی توانسته از آب‌های ایران خارج شود و نیروی ژئوپولتیک ما را به منصه ظهور بگذارد و با انجام گشت‌ها و رزمایش با کشورهای مختلف صلح و ثبات را در آبراه‌های مهم جهان به ارمغان بیاورد که این از وظایف ناوگروه ۸۶ بوده است.


وی تصریح کرد: تنها قدرت‌های جهانی می‌توانستند چنین ماموریتی را انجام دهند و در تاریخ ثبت شد که هر وقت اراده‌های قدرتمند ایرانی خواستند کاری را انجام دهند، توانستند. ایران موفق شد هژمونی قدرت‌های جهان را به چالش بکشد و این آغاز ماموریت‌های بزرگ برای نیروی دریایی ایران است.


همچنین یحیی نامجو یک فرمانده نیروی دریایی ارتش در این نشست گفت: در طول تاریخ ایرانیان کارهای بزرگی در حوزه دریا انجام دادند و در این مقطع دریاداران ایرانی میراث‌دار افتخار آفرینان هستند و اتفاقات بزرگ‌تر و علمی‌تر در حال رخ دادن است که این یکی از افتخارات ماموریت ناوگروه ۸۶ است.


وی افزود: نیروی دریایی در مهرماه ۱۴۰۱ با دو ناوشکن ماموریت گردش به دور زمین را شروع کرد و جمعیتی حدود ۳۵۰ نفر که ۳۰ درصد آن در سن کمتر از ۳۰ سال داشتند، در این سفر حاضر بودند و سفر خود را از بندرعباس شروع کردند و در پنج بندر پهلو گرفتند و ۶۵ هزار کیلومتر را در ۲۳۲ روز طی کردند و پرچم ایران به اهتزاز در آوردند.


یحیی نامجو ادامه داد: طبق فرمایش مقام معظم رهبری این کار می‌تواند آغازی راهبردی بر سایر اقدامات باشد. در بدنه نیروی دریایی کارهای علمی انجام می‌شود و کارهای پژوهشی برای طراحی و تدوین کتاب برگزار شد و از فرماندهان نیروی مسلح و نیروی دریایی دعوت شد.


وی تصریح کرد: در این کتاب ماموریت و نقش استراتژیک ناوگروه بررسی و آموزه‌های استراتژیک ماموریت بیان شد. ارتقا توان بازدارندگی در حوزه دریا دیگر موضوع بررسی شده در این کتاب است. همچنین توسعه عمق استراتژیک دریا محور در کتاب مورد بررسی قرار گرفته است.


یحیی نامجو گفت: ما در این کتاب اثبات کردیم روحیه اعتماد به نفس و خود باوری چه تاثیر بزرگی دارد. گفته می‌شود که ایرانیان در حوزه کار گروهی مشکل دارند اما این کتاب نشان‌دهنده یک کار گروهی بزرگ است.


همچنین علیرضا محمدی، فرمانده لجستیک نیروی دریایی ارتش در این نشست اظهار کرد: نیروی دریایی یک نیروی نظامی کامل است زیرا هم در حوزه همسطح، زیر سطح و بالای سطح فعالیت می‌کند و این حجم فعالیت‌ها یک پشتبانی ویژه می‌خواهد.


وی افزود: برنامه‌ریزی لجستیکی و الگویی برای ناوگروه ۸۶ به صورت اقیانوسی طراحی شد. قبل از آن لجستیک دریایی و ساحلی بود و ما لجستیک اقیانوسی را به صورت بومی که در کتاب‌های دانشگاهی نیست، طراحی کردیم که در آن لجستیک اقیانوسی نیازی به توان ساحل ندارد و لازم است برنامه‌ریزی، طراحی و پشتیبانی مداوم داشته باشیم.


فرمانده لجستیک نیروی دریایی ارتش گفت: ما هوشمندانه استفاده کردن از روش ترکیبی را داشتیم که از ایده‌های ارتش ما است. لجستیک ترکیبی هوشمند دریایی برای اولین بار توسط ارتش ما ارائه شد و به زودی در دانشگاه‌های دریایی ارائه می‌شود. این ناوگروه به نوعی طراحی شده است که بدون پهلو گرفتن سه دور در جهان بچرخد.


گفتنی‌است؛ سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت‌ماه در مصلای امام خمینی‌(ره) و همزمان به‌صورت مجازی در ketab.ir برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها