پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۰
کتاب «مرگ عدم قطعیت؛ داستانی درباره هوش مصنوعی و اداره آزاد» منتشر شد

کتاب «مرگ عدم قطعیت؛ داستانی درباره هوش مصنوعی و اداره آزاد» ترجمه محمود فرد کاردل و دکتر ابوالفضل قوی‌البنیه توسط انتشارات دانشگاه عالی دفاع ملی منتشر و جهت ارائه به مخاطبین و پژوهشگران در سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران ۱۴۰۲، عرضه گردیده است.

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا انتشارات دانشگاه عالی دفاع ملّی به‌عنوان سازوکاری علمی و سازمانی در توسعه ادبیات راهبردی به تدوین متون آموزشی مدیران عالی کشور در حوزه مسائل راهبردی، دفاعی و امنیتی می‌پردازد.

این کتاب در قالب یک رمانِ، آینده‌ای را تصویر می‌کند که در آن یک دستگاه بر همه‌ی امور جهان (شهر) مسلط است، نااطمینانی و عدم قطعیت در انتخاب‌ها و تصمیم‌ها از بین رفته و همواره در هر مسئله‌ای بهترین پاسخ از سوی آن دستگاه ارائه می‌شود و افراد امکان تخطی از دستور دستگاه را ندارند. با توجه به اینکه همواره بهترین تصمیم‌ها از سوی دستگاه اعلام می‌شود، افراد جامعه در اوج رفاه و راحتی هستند و هیچ ناراحتی در شهر وجود ندارد.

با این حال خروج اتفاقی شخصیت اصلی داستان از شهر و از سلطه‌ی دستگاه و تجربه‌ی تصمیم‌گیری بدون کمک دستگاه و چشیدن طعم آزادی در انتخاب از سوی او، نقطه‌ی عطف داستان است و مجالی برای طرح پرسش‌هایی بنیادین در مورد چیستی اراده آزاد، ارزشمندی حق انتخاب، ارزش سختی کشیدن و … به دست می‌دهد.

درواقع این کتاب به دنبال آن است تا با به تصویر کشیدن یک جامعه فرضی که در آن اثری از عدم قطعیت دیده نمی‌شود و در مقابل رفاه و سعادت جسمانی و مادی در اوج خود قرار دارد، جنبه‌های ترسناک و نگران‌کننده آرزوی دیرین بشر در از بین بردن عدم قطعیت را نشان داده و ما را نسبت به چیزهای ارزشمند کوچکی که به‌راحتی در دسترسمان قرار دارد و از آن‌ها غافل هستیم، آگاه نماید. چیزهایی مثل حق انتخاب، حق گرفتن تصمیم‌های اشتباه و اساساً حق تصمیم‌گیری و حق داشتن اراده‌ی آزاد.

فضای ترسیم‌شده در این رمان فاصله‌ی چندانی از واقعیت ندارد. همین حالا هم بسیاری از حکومت‌ها و حتی شرکت‌های خصوصی با تحلیل کلان‌داده‌ها، برای ما تصمیم‌سازی می‌کنند و اجازه‌ی تخطی از آن تصمیمات را نمی‌دهند.

آینده ترسناکی که این کتاب ترسیم می‌کند، هشداری به همه ما است تا متوجه این موضوع باشیم که برای کسب راحتی و رفاه مادی و جسمانی، ارزش‌های انسانی خود را قربانی نسازیم.

کتاب «مرگ عدم قطعیت؛ داستانی درباره هوش مصنوعی و اراده آزاد» در ۱۳۳ صفحه به بهای ۷۰ هزار تومان توسط انتشارات دانشگاه عالی دفاع مقدس راهی بازار نشر شد.

این کتاب در سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران عرضه و از طریق خرید حضوری یا مجازی، در اختیار پژوهشگران و علاقمندان قرار دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها