سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۵
بخشی از پیش‌بینی‌های نامه، امروز تحقق یافته است/ قضایای فلسطین نشان داد متن این نامه زنده است

نشست بازخوانی نامه رهبر انقلاب به جوانان اروپا و آمریکا با حضور مسعود توکلی، محمدمهدی احمدی، اوندر ترکلی، حسین محمدی سیرت و محمدحسین ضمیریان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا نشست «بازخوانی نامه رهبر انقلاب به جوانان اروپا و آمریکا» با حضور مسعود توکلی، پژوهشگر و کارشناس امور بین‌الملل، محمدمهدی احمدی رایزن سابق ایران در اسپانیا، اوندر ترکلی، نماینده انتشارات تسنیم ترکیه، حسین محمدی سیرت، عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) و محمد حسین ضمیریان، پژوهشگر آینده پژوهی روز دوشنبه ۲۴ اردیبهشت در سرای بین الملل نمایشگاه کتاب تهران برگزار شد.

در ابتدای این نشست، مسعود توکلی در خصوص محتوای تولید شده در مورد نامه رهبر انقلاب به جوانان اروپا و آمریکا گفت: بعد از صدور نامه اول در سال ۱۳۹۳ و نامه دوم در سال ۱۳۹۴، تلاش گسترده‌ای برای رسیدن نامه به مخاطب خود صورت گرفت. درخواست جوان مسلمان غربی برای رویارویی با اسلام حقیقی، چکیده نامه اول است. تولید محتوای صورت گرفته درباره این نامه، باید بیشتر در فضای مجازی پدیدار شود چرا که تقریباً همه مخاطبین جوان این نامه در فضای مجازی فعال‌اند. منظومه معنایی نامه‌ها، در مقام استدلال و اقناع است. در حوزه تولید محتوا خیلی خوب عمل نکردیم. بر اساس آمار، محتوای تولید شده در یوتوب و سایر شبکه‌های اجتماعی در باب اسلام‌شناسی و معرفی اسلام چیزی نیست که ما آن را اسلام ناب می‌نامیم.

محمدمهدی احمدی گفت: پیام‌های نامه‌ها باعث شد وجدان انسان‌های آزاده بیدار شود. این پیام‌ها اثراتی داشته‌اند. اولین اثر مثبت آن‌ها، ایجاد گفتمان و روایت جدید در مقابل روایت کاذب غرب است، روایت کاذبی که خروجی آن بازنمایی تفکر اسلامی در قالب خشونت‌بار و ترور است. در طول تاریخ دو تفکر به اسلام ناب ضربه زدند: تفکر التقاطی و تفکر متحجرانه. هر دوی این نوع تفکرات به عدم پویایی اسلام می‌انجامد. رهبر انقلاب در نامه‌های خود بر منابع حقیقی اسلامی که موجب نفی التقاط و تحجر می‌شود، تاکید می‌کنند. همچنین ایشان شعاری بودن حقوق بشر در غرب را در جنگ‌های جهانی و نمونه‌های عینی تاریخی نشان می‌دهد. رهبر انقلاب چیزی را به جوانان دیکته نمی‌کند و تفکر را محور پیام خود برای رسیدن به حقیقت قرار می‌دهد. متولیان فرهنگی در عرصه بین‌الملل باید بدانند که زمان این نامه‌ها نگذشته است و باید به تبیین و تحلیل این نامه بپردازند. نامه رهبر انقلاب، سردمدار بازنمایی اسلام ناب محمدی است.


اوندر تورکلی، نماینده انتشارات تسنیم ترکیه گفت: از سال ۲۰۰۲ تاکنون بسیاری از کتاب‌های رهبر انقلاب را به زبان ترکی ترجمه کردیم. بعد از انتشار این نامه‌ها سعی کردیم ترجمه ترکی استانبولی را در سراسر نمایشگاه‌های ترکیه پخش و اطلاع‌رسانی کنیم. جلوگیری از اسلام هراسی و معرفی اسلام ناب محمدی از جمله کارهای این نامه است. استقبال جوانان باعث شد علاوه بر انتشارات تسنیم، انتشارات کوثر نیز آثار آیت‌الله خامنه‌ای را چاپ و منتشر کنند. این نامه‌ها به تنهایی کافی نیست و برای تبیین آن‌ها باید اقداماتی صورت گیرد. بعد از حوادث اخیر در غرب آسیا، کنجکاوی جوانان ترکیه‌ای برای شناخت گروه‌های اسلامی بیشتر شد.

در ادامه این نشست، حسین محمدی سیرت گفت: با گذشت یک دهه از صدور نامه، زمینه‌هایی امروز ایجاد شده است. بخشی از نامه یک پیشبینی بود که بخشی از آن امروز تحقق یافته است. وجود یک درد مشترک جهانی یعنی فلسطین، نشان می‌دهد متن این نامه زنده است. امروز برخی از انسان-رسانه‌ها از رسانه‌های جریان اصلی جلوتر عمل می‌کنند و در مواردی رقیب رسانه‌های اصلی شده‌اند. نقش آفرینی انسان-رسانه‌ها فرصت مناسبی برای ترویج نامه رهبر انقلاب است.

دومینوی اعتراضات دانشگاهی پدیده ساده‌ای نیست. وضعیت فعلی یک آگاهی نسبی را در دانشگاه‌های غربی و جوانان ایجاد کرده است که می‌تواند زمینه‌ای برای بازنشر و یا حتی نامه‌ای جدید باشد. اگر ما دنبال یک فرصت برای ترویج نامه رهبر انقلاب باشیم، شرایط فعلی قطعاً، از سال صدور نامه راحت‌تر است و این مهم با کنشگری در دستگاه دیپلماسی فرهنگی رخ می‌دهد.


در پایان این نشست هم محمدحسین ضمیریان با اشاره به تاثیر نامه در ژئوپلتیک منطقه گفت: با گسترش رسانه‌ها و بالا رفتن سطح آگاهی عمومی و جهانی شدن، ما شاهد ظهور معناهای جدید هستیم و این معناهای جدید، ساختاری را برای قدرت‌های جدید تولید می‌کند.

به گفته فرید زکریا، «دیگران» در حال ظهور هستند و این دیگران در نظم جهانی به خصوص ایالات متحده دیده نمی‌شدند. ساخت ژئوپولتیک جدید در جهان نیاز به کنشگری سخت‌افزارانه جدیدی مثل عملیات هفت اکتبر یا وعده صادق دارد. خلق معناهای جدید حاصل شده به ساخت و گسترش ژئوپولتیک منطقه کمک می‌کند. وضعیتی که در نامه‌ها خلق شده است، وضعیتی پیش‌نگرانه و آینده‌پژوهانه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط