شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۹:۴۸
ذوق خبرنگاری

تا ظهر مشغول پیاده کردن مصاحبه‌های روزهای قبل هستم؛ اما دلم توی راهروهای نمایشگاه مشغول بازدید از کتاب‌هاست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) - مریم کمالی‌پور راوری‌: روز سوم نمایشگاه شلوغ‌ترین روز تا امروز است و شلوغ‌ترین روز در غرفه ایبنای کودک و نوجوان. صدای صفحه‌کلید لپ‌تاپ‌ها از هر روز تندتر و بلندتر است. تا ظهر مشغول پیاده کردن مصاحبه‌های روزهای قبل هستم؛ اما دلم توی راهروهای نمایشگاه مشغول بازدید از کتاب‌هاست.

اولین برنامه‌ای که خودم را به آن می‌رسانم کتاب‌خوانی منا جلالیه است که در غرفه سرای اهل قلم کودک و نوجوان برگزار می‌شود. منا جلالیه کتاب «خرگوش گوش داد!» را دستش گرفته و بچه‌ها دورش جمع‌اند. می‌نشینم توی جمع بچه‌ها و بعد از چندثانیه صدای شاتر عکاس ایبنا یادم می‌اندازد که من برای گزارش آمده‌ام، نه گوش‌دادن به قصه.

در راه بازگشت به غرفه توی ترافیک یک راهرو گیر می‌کنم که دلیلش غرفه‌ای در وسط راهرو است. تمام جمعیت نوجوان است و چه ترافیک زیبایی است. خودم را بین جمعیت جا می‌کنم و همان‌طور که حدس می‌زدم روبه‌رویم غرفه نشر باژ است و بچه‌ها برای رسیدن به کتاب‌های دلخواه‌شان همدیگر را هل می‌دهند. دلم می‌خواهد بنشینم به تماشا که هر کدام از آن‌ها به دنبال چه کتابی آمده‌اند؛ اما ویس‌های پیاده‌نشده توی لپ‌تاپ بیشتر به من احتیاج دارند.

به نشست بعدی که وارد می‌شوم چهره آشنای مهدی شریفی و احمد مدقق را می‌بینم که باهم حرف می‌زنند؛ وقتی‌که سیدمحسن امامیان هم به ترکیب‌شان اضافه می‌شود مطمئن می‌شوم قرار است از طرح «هزارتو» و رمان‌های نوجوان «عقیق» حرف بزنند. طرح «هزارتو» طرح مبارکی است که به نظرم آن‌طور که باید دیده نشده است.

علی علیزاده یکی از نوقلم‌های عقیق است که پشت میکروفون می‌نشیند. حرف‌های شیرین و صادقانه‌ای می‌زند. می‌گوید آدم ممکن است خودش را در ذهن خودش نویسنده بداند؛ اما تا کتاب نداشته باشد نمی‌تواند آن را ثابت کند و می‌گوید که طرح «هزارتو» خیلی کمکش کرده.

آخر وقت است؛ اما هنوز راهروها پر از مادر و پدرهایی است که دست کودکان‌شان را گرفته‌اند و پر از نوجوانانی است که دست پدر و مادرهایشان را گرفته‌اند و بین غرفه‌ها می‌چرخانند. من هم دست خودم را می‌گیرم و نگاه کوتاهی به نشرهای موردعلاقه‌ام می‌اندازم. یکی از عادت‌هایم این است که توی هر غرفه اول به سراغ کتاب‌هایی که قبلاً خوانده‌ام بروم؛ برایم مثل دیدار تازه کردن با یک دوست عزیز است.

می‌نشینم به پیاده کردن مصاحبه‌ام با محمد میرکیانی که صبح مهمان غرفه ایبنا بوده است. محمد میرکیانی می‌گوید می‌خواهد برای اولین‌بار خبر انتشار مجموعه ۲۰ جلدی‌اش را که آن را با کانون و برای نوجوانان کار کرده است به ایبنای کودک و نوجوان بدهد. صدای ذوقم از توی صوت توی گوشم می‌پیچد که با شوق از او تشکر می‌کنم. با خودم فکر می‌کنم آیا این ذوق نشانه خبرنگارشدن است؟

به گزارش ایبنا: نمایشگاه کتاب تهران ۱۴۰۳ با شعار «بخوانیم و بسازیم» ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت‌ماه در مصلای امام خمینی (ره) در حال برگزاری است.

اطلاعات کامل نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران را اینجا بخوانید.

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • معلمی از کرمان IR ۱۲:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۵
    چه رسم خوبی

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها

اخبار مرتبط