چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۰۸
تجدیدچاپ «تاریخ مردم ایران» پس از چندین سال/ چاپ اثری از تاریخ‌نگار معروف لبنانی

انتشارات امیرکبیر بیش از ۷۰ اثر جدید در نمایشگاه کتاب ارائه کرده است. جلد چهارم و پنجم مجموعه «تاریخ ایران کمبریج» و «تاریخ مردم ایران» از عبدالحسین زرین‌کوب پس از چندین سال تجدید چاپ شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، انتشارات امیرکبیر، در سی و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با پانصد و دوازده عنوان در نمایشگاه حضور پیدا کرده و هفتاد و یک اثر جدید منتشر کرده است. صد و چهل و شش کتاب تجدیدچاپ شده است که برخی از آن‌ها پس سال‌ها مجدداً به بازار کتاب عرضه شده‌اند.

از کتاب‌های تازه و مهم انتشارات امیرکبیر می‌توان به جلد اول «تاریخ شیعه در لبنان» اشاره کرد. این کتاب را تاریخدان معروف لبنانی به رشته تحریر درآورده و در سال ۲۰۰۸ از سوی انتشارات دارالخیال لبنان به چاپ رسیده است. انتشارات امیرکبیر نیز پس از خرید امتیاز انتشار ترجمه فارسی این کتاب از ناشر لبنانی، ترجمه جلد اول این کتاب را چاپ و روانه بازار کرده است. جلد اول این کتاب شامل پنج باب است. در باب اول به مبحث «شیعه در دولت عثمانی» پرداخته شده و در باب دوم «لبنان شیعی در قرن ۱۶» مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. در سه باب دیگر نیز به توضیح موضوعات «حکومت شیعی در لبنان»، «حکومت شیعی در بقاع» و «حکومت شیعی در جبل عامل» پرداخته شده است.

از مهم‌ترین کتاب‌های بازچاپ‌شده در انتشارات امیرکبیر می‌توان به جلد چهارم و پنجم مجموعه «تاریخ ایران کمبریج» اشاره کرد. جلد چهارم از مجموعه هفت جلدی «تاریخ ایران» پژوهش دانشگاه کمبریج به بررسی تاریخ ایران از فروپاشی دولت ساسانی و ظهور اسلام تا برآمدن سلجوقیان اختصاص دارد و جلد پنجم به دوران سلجوقیان تا فروپاشی دولت ایلخانیان می‌پردازد.

کتاب «تاریخ مردم ایران» اثر عبدالحسین زرین‌کوب نیز از دیگر کتاب‌های بازچاپ‌شده و مهم است. این کتاب مروری است بر تاریخ و تحولات ایران در دوران قبل از اسلام که مباحث آن در ۱۰ بخش سامان یافته است. مولف در مقدمه کتاب می نویسد: «در کتاب حاضر سعی کرده‌ام آنچه را از تاریخ واقعی مردم و از طراز معیشت و تفکر و آداب و اخلاق آنها از منابع موثق به دست می‌آید بی هیچ شور و احساس قومی به بیان آورم و اگر با این حال مواردی هست که احیاناً با آنچه برخی شرق شناسان غربی در این باب ها اظهار کرده‌اند به توافق نرسیده‌ام از آن رو است که نتوانسته‌ام مثل آنها تجاوز روم و بیزانس را با دیده تحسین بنگرم و واکنش مردم ایران را در مقابل جاذبه یونانیگری و روم پرستی گرایش به ارتجاع و تسلیم به استبداد تلقی کنم».

سی و پنجمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «بخوانیم و بسازیم» از نوزدهم اردیبهشت ماه آغاز و تا روز بیست و نهم در محل مصلی امام خمینی (ره) به شکل حضوری و در سامانه ketab.ir به صورت مجازی برگزار می‌شود.

اطلاعات کامل نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران را اینجا بخوانید

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها