جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۳
پناهگاه عاشقان مطالعه؛ معرفی کتابخانه‌های تماشایی که باید دید

چند کتابخانه تماشایی و جالب در جهان وجود دارد که در آن‌ها از مجموعه‌های پوستی باستانی گرفته تا شگفتی‌های معماری مدرن را می‌توانید ببینید و در عظمت بسیاری از کتابخانه‌ها و در داستان‌های آن‌ها غرق شوید.

سرویس مدیریت کتاب خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا کتابخانه‌ها همیشه برای من محل ویژه‌ای بوده‌اند. فرصت مطالعه و یادگیری در یک محیط آرام و رایگان چیزی است که من معتقدم همه باید در دنیا به آن دسترسی داشته باشند. از زمانی که سفر را شروع کردم، کتابخانه‌ها برایم تبدیل به مناسب‌ترین راه فرار از دلتنگی و دغدغه‌های سفر شده‌اند. نشستن روی صندلی، به‌دست گرفتن کتاب و گم شدن در میان صفحات برای من حکم تجدید قوا در سفر را دارد.

چند کتابخانه تماشایی و جالب در جهان وجود دارد که در آن‌ها از مجموعه‌های پوستی باستانی گرفته تا شگفتی‌های معماری مدرن را می‌توانید ببینید و در عظمت بسیاری از کتابخانه‌ها و در داستان‌های موجود در آن‌ها غرق شوید.

به مناسبت هفته کتابخانه‌های ملی، از دوستان خود در اینستاگرام خواستم تا کتابخانه‌های منحصر به فرد شهر خود را با من به اشتراک بگذارند.

۱. کتابخانه جان رایلندز، منچستر

از زمانی که عکسی از کتابخانه جان رایلندز در منچستر دیدم، می‌دانستم که باید از آن بازدید کنم و ماه گذشته، بالاخره این فرصت را پیدا کردم که از سقف‌های طاق‌دار و مجموعه‌های مخفی آن بازدید کنم.

در واقع خود این ساختمان مربوط به اواخر دوره ویکتوریایی است، اگرچه، در پس زمینه شهر مدرن منچستر، به راحتی می‌توان تصور کرد که قدمت آن به سال ۱۹۰۰ برمی‌گردد. هنوز این کتابخانه برای عموم باز است، اما همسر جان رایلندز به نام و یاد او تأسیس کرده است.

این کتابخانه که از نقاط برجسته بازدید شهر است، اکنون بخشی از دانشگاه منچستر بوده و مانند یک اتاق مطالعه واقعی هاگوارتز (در داستان هری پاتر) است.

پناهگاه عاشقان مطالعه؛ معرفی کتابخانه‌های تماشایی که باید دید

۲. کتابخانه کاخ مافرا، پرتغال

یکی از اکتشافات مورد علاقه من تاکنون در پرتغال کاخ مافرا است. شهر مافرا که با اتوبوس کمتر از یک ساعت از لیسبون فاصله دارد، بسیار جمع و جور است، اما کاخ مافرا بر آن مسلط است. این ساختمان وسیع در فهرست یونسکو ثبت شده است و با ورودی فقط ۳ یورو، بزدید از آن قیمت مناسبی دارد.

شما می‌توانید در اتاق‌ها و سالن‌های مختلف در سراسر کاخ، از جمله بازدید از کتابخانه، پرسه بزنید. متأسفانه، در زمان بازدید من در تابستان ۲۰۲۰، اجازه بازدید از کتابخانه را نداشتیم، اما مطمئن نیستم که آیا این یک تغییر موقت به خاطر کرونا بود یا خیر.

ساخت و ساز کاخ مافرا در سال ۱۷۱۷ آغاز شد و توسط خانواده سلطنتی در سال ۱۷۵۵ به پایان رسید. این کاخ یکی از کاخ‌های زیبای بی‌شماری در کشور است که بسیاری از آن‌ها برای عموم باز هستند و محلی رویایی برای پرسه زدن و گشت و گذار است.

پناهگاه عاشقان مطالعه؛ معرفی کتابخانه‌های تماشایی که باید دید

۳. کتابخانه آنا آمالیا، وایمار، آلمان

شهر وایمار در آلمان به دلیل کمک به هنر و به‌عنوان یک مرکز فکری در اوایل دهه ۱۸۰۰ در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است. متأسفانه، این کتابخانه سال ۲۰۰۴ دچار آتش‌سوزی شد که بسیاری از تزئینات و کتاب‌های آن را از بین برد، اما از طریق یک تیم اختصاصی مرمت، حدود ۶۰ هزار جلد و فضای داخلی کتابخانه بازسازی شد.

یکی از نخستین کتابخانه‌های عمومی در آلمان، فضای اصلی بخشی از یک مجموعه هنری سلطنتی بود که قدمت آن به سال ۱۵۵۲ بازمی گردد، و در طول قرن‌ها، این مجموعه قبل از زیبایی فعلی و پس از آتش‌سوزی به اتاق‌های مختلفی در کاخ منتقل شده است. اکنون شما می‌توانید باغ‌ها و اتاق‌های دیگر کاخ را در بازدید خود کاوش کنید.

پناهگاه عاشقان مطالعه؛ معرفی کتابخانه‌های تماشایی که باید دید

پناهگاه عاشقان مطالعه؛ معرفی کتابخانه‌های تماشایی که باید دید

۴. کتابخانه بررا، میلان

من به‌طور تصادفی با این کتابخانه در منطقه مورد علاقه خود در میلان، بررا و در طول تعطیلات آخر هفته خود برخورد کردم. این کتابخانه بخشی از موسسه هنر در میلان بوده و همچنین به‌عنوان یک کتابخانه عمومی برای بازدیدکنندگان است. یکی از بزرگ‌ترین کتابخانه‌های ایتالیا، مجموعه‌های آن حاوی متون علمی، حقوقی و تاریخی است. چیزی که من درباره کتابخانه دوست داشتم ترکیب عناصر تاریخی در کنار کامپیوترهای مدرن و دانشجویان در محل کار بود که موجب می‌شد نسبت به بسیاری از کتابخانه‌های تاریخی اروپا احساس سرزندگی بیشتری داشته باشد.

معماری چشمگیر ساختمان و حیاط به عظمت آن می‌افزاید، بنابراین اگر در میلان هستید، ارزش دیدن آن را دارد.

پناهگاه عاشقان مطالعه؛ معرفی کتابخانه‌های تماشایی که باید دید

۵. کتابخانه کالج ترینیتی، دوبلین

قبل از اینکه خود دوبلین را بشناسم، بخشی از فرهنگ را در کتابخانه کالج ترینتی دیدم. دکور چوبی تیره و قفسه‌هایی که روی هم چیده شده‌اند، به‌عنوان کتابخانه دانشگاه دوبلین و بزرگ‌ترین کتابخانه در کشور، یکی از جالب‌ترین ساختمان‌هایی است که می‌توان در تور شهر از آن بازدید کرد.

ساختمان قرن هجدهم یکی از زیباترین کتابخانه‌های تاریخی اروپا است و بیش از ۲۰۰ هزار کتاب را در «اتاق طولانی» با شکوه خود به خود اختصاص داده است؛ همچنین «کتاب کلز»، یک نسخه خطی انجیلی مشهور در جهان، که قدمت آن به قرن نهم بازمی‌گردد، در آن قرار دارد.

پناهگاه عاشقان مطالعه؛ معرفی کتابخانه‌های تماشایی که باید دید


۶. کتاب‌فروشی آتنیوم باشکوه بزرگ، آرژانتین

این ساختمان بزرگ در بوئنوس آیرس، نه به‌عنوان کتابخانه، بلکه به‌عنوان یک کتابفروشی، باید در فهرست قرار می‌گرفت. این محل که در اصل یک مکان هنرهای نمایشی بود، در سال ۱۹۱۹ افتتاح شد و اکنون یکی از بزرگ‌ترین فروشگاه‌های کتاب در آمریکای جنوبی است.

وقتی به کتاب‌فروشی تبدیل شد، صندلی‌های تئاتر برداشته شدند و با قفسه‌هایی برای مجموعه جایگزین شدند. حالا می‌توانید فروشگاه را مرور کنید، گوشه‌ای راحت برای مطالعه پیدا کنید، یا اگر خوش شانس باشید، می‌توانید از اجرای پیانوی زنده لذت ببرید.

پناهگاه عاشقان مطالعه؛ معرفی کتابخانه‌های تماشایی که باید دید

۷. کلمنتینوم، پراگ، جمهوری چک

به خاطر اینکه در هیچیک از بازدیدهایم از پراگ از این کتابخانه زیبا دیدن نکردم، خودم را سرزنش می‌کنم. کلمنتینوم یکی از بزرگ‌ترین مجتمع‌های ساختمانی در اروپا است و کتابخانه باروک خود را «زیباترین کتابخانه جهان» معرفی می‌کند و ممکن است درست باشد.

راهنمای تورها شما را به عظمت کتابخانه با ساعت‌های نجومی مختلف در مجموعه کتاب‌های ۲۰ هزار نفری می‌رسانند. سقف این ساختمان یک شاهکار واقعی است و جایی است که وقتی برگشتم نمی توانم صبر کنم تا با چشمان خودم ببینم.

پناهگاه عاشقان مطالعه؛ معرفی کتابخانه‌های تماشایی که باید دید

مترجم: بهاره گل‌پرور

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها