یکشنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۱ - ۱۴:۳۶
کتابخانه تخصصی مرکز اقیانوس‌شناسی بوشهر فرصتی برای کاوش خلیج فارس

رئیس مرکز اقیانوس‌شناسی خلیج‌فارس بوشهر معتقد است، آغاز به کار کتابخانه تخصصی این مرکز فرصتی برای کاوش و ارتقاء دانش حوزه دریا و خلیج‌فارس خواهد بود.

مریم قائمی، رئیس مرکز اقیانوس‌شناسی خلیج‌فارس بوشهر در گفت‌و‌گو با خبرتگار خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا) در بوشهر درباره کتابخانه این مرکز بیان کرد: با توجه به اینکه از سال 2021 تا 2030 از سوی سازمان ملل متحد به‌عنوان «دهه علوم اقیانوسی برای توسعه پایدار» نامگذاری شده، این کتابخانه فرصت مغتنمی است تا با افزایش دانش و اطلاعات دریایی ساحل‌نشینان و شناخت بهتر از دریا و ظرفیت‌های عظیم آن در راستای حفظ این منبع خدادادی بیش از پیش مشارکت کنند.

وی ادامه داد: این کتابخانه به‌منظور ارتقاء دانش تخصصی افراد علاقه‌مند و پژوهشگران در حوزه دریا و آگاهی از آخرین فعالیت‌های پژوهشی در مساحتی برابر با 110 متر مربع تاسیس شده‌ و حدود 10 هزار منابع را که شامل کتاب لاتین، فارسی، پایان‌نامه دانشجویی، طرح پژوهشی اعضای هیات علمی، اسناد فارسی و لاتین می‌شود، در خود جای داده است.

رئیس مرکز اقیانوس‌شناسی خلیج‌ فارس بوشهر درباره اهداف تاسیس این کتابخانه تخصصی یادآور شد: تسهیل دسترسی پژوهشگران حوزه دریا و افراد علاقه‌مند به اطلاعات علمی و دانش تخصصی دریایی، تقویت و گسترش دانش دریایی کارکنان مرکز، دانشجویان، پژوهشگران و اعضای هیات علمی دانشگاه­‌ها و مراکز پژوهشی جنوب کشور، افزایش منابع مکتوب در زمینه‌های تحقیق و پژوهش علوم مرتبط با دریا، تخصص‌گرایی در موضوعات مرتبط با دریا و... مهم‌ترین اهداف تاسیس این کتابخانه است.
 

وی درباره شرایط چگونگی عضویت در کتابخانه تخصصی مرکز اقیانوس‌شناسی خلیج فارس بوشهر توضیح داد: دانشجویان، اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها، پژوهشگران و علاقه‌مندان به حوزه دریا با پر کردن فرم عضویت در این کتابخانه می‌توانند عضو شوند.

قائمی در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه از منابع موجود، چه تعداد از آن‎‌ها به حوزه خلیج فارس پرداخته‌اند، ادامه داد: حدود 200 عنوان کتاب و طرح پژوهشی در کتابخانه موجود است که با موضوع خلیج‌فارس به رشته تحریر درآمده‌ و عمدتا به زیست‌بوم و اکوسیستم خلیج فارس، آلاینده‌های خلیج فارس، جغرافیای خلیج فارس، اسناد خلیج فارس، اطلاعات فیزیکی و زمین‌شناسی و شیمی خلیج‌فارس پرداخته‌اند.

وی درباره موضوع منابع دیگر این کتابخانه تخصصی گفت: فیزیک دریا، شیمی دریا، آلودگی دریا، بیولوژی دریا، زمین‌شناسی دریا، مهندسی دریا، حقوق دریا، مباحث تاریخ دریایی، اقلیم‌شناسی، اطلس‌ها و دایره‌المعارف دریایی و... موضوعات منابع موجود در این کتابخانه را تشکیل می‌دهد.  

رئیس مرکز اقیانوس‌شناسی خلیج فارس بوشهر بیان کرد: طبقه‌بندی منابع این کتابخانه طبق روش کنگره و به همت کارشناسان متخصص حوزه دریا در پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی انجام شده است.

به گزارش ایبنا؛ کتابخانه تخصصی مرکز اقیانوس‌شناسی خلیج فارس بوشهر یکشنبه (17 مهر‌ماه) در آیینی با حضور مسئولان استانی گشایش یافت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها