شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۰
هویت بصری کتاب، تبلیغاتی برای بازار نشر است

عرفان محمدی‌آذر گفت: هویت بصری جلد کتاب نیز، زیرشاخه‌ای از تبلیغات و هویت بصری انتشارات است. برخی از ناشران با این هدف به طراحی روی جلد می‌پردازند و تنها بر روی محتوای کتاب متمرکز نمی‌شوند، به همین منظور برخی از طراحی جلدها آن‌قدر جذاب است که مخاطب را تشویق به خرید می‌کند.

عرفان محمدی‌آذر طراح گرافیک در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) مطرح کرد: امروزه گرافیک ایران دستخوش تغییرات متعددی می‌شود، صنعت نشر در این حوزه نیز، صنعت بسیار ضعیفی است. افرادی که در این صنعت کار می‌کنند اگر کاغذ نداشته باشند، چرخ صنعت برایشان سخت می‌چرخد. به نظر می‌رسد این مسئله طبیعی است که برخی از ناشران به انتشار طراحی‌جلدهای گذشته بپردازند. این ناشران می‌گویند «مخاطب ما را همانگونه که بودیم می‌شناسد، تغییر در طراحی ما را از چشم مخاطب دور می‌کند». البته به دلیل این اتفاقات باید به ناشران حق داد که به طراحی جلدهای جدید و تغییرات تازه نروند.

عرفان محمدی‌آذر افزود: به‌طورکلی هر ساله ما با تغییرات بسیار زیادی در حوزه هویت بصری روبه‌رو هستیم و گرافیک ایران از لحاظ بصری، با عناوینی چون رنگ و طراحی عنوان در حال پیشرفت است؛ بنابراین ناشرانی که دغدغهٔ تبلیغات دارند احساس نیاز به هویت بصری دارند. هویت بصری جلد کتاب نیز، زیرشاخه‌ای از تبلیغات و هویت بصری انتشارات است. برخی از ناشران با این هدف به طراحی روی جلد می‌پردازند و تنها بر روی محتوای کتاب متمرکز نمی‌شوند، به همین منظور برخی از طراحی جلدها آن‌قدر جذاب است که مخاطب را تشویق به خرید می‌کند.

طراح گرافیک درباره استفاده از طراحی شخصیت روی جلد کتاب‌ها و آسیب‌های موجود در بازار نشر مطرح کرد: اگر انتشارات قرار است شخصیتی را ترسیم کند؛ باید متناسب با سن کاراکتر فکر کند و خود را در جایگاه کاراکتر قرار دهد. همچنین باید بازار مخاطب را بشناسد تا بتواند برای مخاطب خود تولید اثر کند. برای مثال اگر انتشاراتی در حوزهٔ کودک کار می‌کند، نباید شخصیت‌ها را با محوریت نوجوانان طراحی کند و باید به تصویرسازی کودک آشنا باشد.

همچنین در ادامه تأکید کرد: رویکرد خلق قهرمانان ملی ایرانی در صنعت نشر بسیار والا و ارزشمند است. از این نوع رویکرد استقبال شد و تلفیق هویت بصری غرفه‌ها با فرم کاراکترمحور جلوه دیگری به نمایشگاه کتاب امسال داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها