شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۴۸
نشر سروش نمی‌تواند یونیفرم ثابت برای همه کتاب‌ها داشته باشد

طراح یونیفرم انتشارات سروش گفت: همکاران ما در دوره‌های قبل، سلایق متفاوتی با طراحان و مجریان طرح فعلی انتشارات سروش داشته‌اند که این نگاه و سلیقه عامه‌پسند نبوده‌ است.

جعفر اسکندری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) درباره روند طراحی یونیفرم انتشارات سروش عنوان کرد: مدت زمان این روند بستگی به تألیف یا ترجمه بودن کتاب دارد. اگر کتاب ترجمه باشد ما به اصل کتاب مراجعه می‌کنیم، اگر طرح روی جلد قابل استفاده باشد ما از همان طرح استفاده می‌کنیم تا اصالت کتاب حفظ شود. به نظر من، کتاب‌های خارجی طرح جلدهای قشنگی دارند. فکر می‌کنم انتشارات خارجی در طراحی جلد جلوتر از ما هستند. در نشان‌نوشته هم همین طور است. ما در مرحله اول خلاصه یا مقداری از کتاب را می‌خوانیم تا بفهمیم موضوع کتاب درباره چیست. به نسبت این موضوع تصویری متناسب با طرح جلد پیدا می‌کنیم. این‌کار برای هر کتاب یک یا دو روز زمان می‌برد.

وی درپاسخ به این پرسش که آیا سروش یونیفرم خاصی برای کتاب‌هایش داشته است، پاسخ داد: بله سروش پیش‌تر یونیفرم خاصی برای طرح جلد کتاب‌هایش داشت ولی به مرور زمان و سلیقه‌های جدید، این یونیفرم تغییر کرد. البته در حال حاضر یونیفرم‌های سروش نظم خاصی ندارد. نظر شخصی من هم موافق این موضوع است. به نظر من نمی‌توانیم یونیفرم ثابت برای همه طرح‌ها تعریف کنیم. ما به نسبت طرح، یونیفرم را تغییر می‌دهیم. مثلاً لوگو سروش در یونیفرم ثابت قدیم قسمت بالا سمت چپ قراردارد. دوسانت از بالا و چپ از کنار جلد فاصله دارد اما الان ما به نسبت طرحی که داریم جای لوگو را در یونیفرم تعریف و جابه‌جا کرده‌ایم. اینکه نظم خاصی ندارد به نظر من زیبا است.

اسکندری درباره روندروبه رشد طراحی جلد، در انتشارات سروش عنوان کرد: همکاران ما در دوره‌های قبل، سلایق متفاوتی با طراحان و مجریان طرح فعلی انتشارات سروش داشته‌اند که این نگاه و سلیقه عامه‌پسند نبوده‌است. بنابراین اکنون که سلایق و نگاه عوض شده ما تأثیر آن را بر روی طراحی جلد کتاب‌های سروش می‌بینیم. به نظر من اگر یک کتاب را به دو طراح هم که بدهید یکی از آنها طرح جذاب‌تری نسبت به دیگری ارائه می‌دهد. ضمن اینکه در دوره‌های قبل گروه‌های مختلف طراحی آمده‌اند و انتشارات سروش گروه طراحی ثابتی نداشته‌است اما اکنون انتشارات سروش گروه طراحی ثابتی دارد.

شما می‌توانید اطلاعات کامل نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳ تهران را از اینجا بخوانید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها